Nyhet

Den 25 maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR i kraft. Varje verksamhet jobbar för fullt med att säkra sina rutiner och system. I en allt mer hybrid, molnbaserad värld, ökar utmaningarna och komplexiteten.

Den 14 november samlades 150 av Sveriges IT-beslutsfattare, IT-säkerhetschefer och Risk Managers för att  under en heldag diskutera utmaningar, lösningar och utbyta erfarenheter inför införandet av den nya dataskyddsförordningen. Axians var på plats för att berätta hur vi kan hjälpa företag i arbetet!

 

Cloud-Confession-Axians

 

Läs mer om Axians erbjudande inom Trusted Advisory inom bland annat GDPR här >>

Den 16 november bjöd Axians i samarbete med Microsoft in till ett intressant frukostseminarium om att bygga en smart och säker IT-arbetsplats i Linköping. Morgonen visade vilka möjligheter som finns med ny smart teknik  –  och hur IT-avdelningen kan leverera mer genom att göra mindre!

Linköping 16 november 2017

Under morgonen fick deltagarna lyssna till Microsofts ansvariga för Modern Workplace, Tanja Bundi. Tanja visade vilka möjligheter som Microsoft DNA ”Det Nya Arbetslivet” och de nya tjänster som Microsoft lanserat ger.

Conny Axnér, Axians affärsutvecklare inom IT-arbetsplatstjänster, berättade under morgonen om företags utmaning att möta såväl användarna på deras villkor och högt ställda förväntningar på en modern och mobil IT-arbetsplats som företagets behov av att tillhandahålla en säker plattform och hanteringen av patchning, backup, antivirus, behörighet m.m. Med Axians Kontors IT som tjänst kan företag förflytta sig ifrån ett oförutsägbart och föränderligt investeringsbehov och istället köpa valda delar eller samtliga komponenter som en tjänst.

Vill du veta mer? Kontakta Conny Axnér 073 231 28 77 på Axians.

Frukost-Linkoping_IT-arbetsplats_Conny-Axner-Tanja-Bundi

Conny Axnér från Axians och Tanja Bundi från Microsoft.

 

Axians Managed Azure stöttar dig i resan till molnet. Vi på Axians stannar sedan kvar och erbjuder den kompetens som behövs och välprövade processer under hela livscykeln för dina Azure-baserade lösningar. Allt för att det ska kännas så tryggt och säkert som möjligt för dig.

Axians kan vara med från början och ta fram anpassade lösningar eller vi kan komma in i ett senare skede och förvalta och hantera det som ni eller era partners redan byggt.

Fördelar med Axians Managed Azure

  • Skalbara kostnader
  • Alltid uppdaterat
  • Tillgänglighet
  • Flexibelt
  • Säkerthet

    Vi berättar gärna mer om möjligheterna med Managed Azure!

    Varmt välkommen att kontakta Martin Tillfors!
    martin.tillfors@axians.com | 073 231 23 28

15 november samlade Radar Summit över 700 svenska IT-beslutsfattare för att diskutera IT-trender, utvecklingsområden samt nya affärsmöjligheter som skapas genom ny teknik och nya tjänster. Axians mötte besökarna i vår monter och hade även en välbesökt session om affärskritisk IT i molnet tillsammans med vår kund Nordic Cinema Group.

Konferensdagen bjöd på många intressanta sessioner och möten. Under dagen kunde deltagarna bland annat lyssna till bland annat Mark Andersson, f.d. rådgivare till Barack Obama och en av världens mest inflytelserika påverkare inom IT. Men även intressanta sessioner om vilka IT-trender som kommer att ha störst inverkan under 2018, om AI (Artificiell Intelligens) och cyber security.

Radar-Summit-Axians-Joakim-Retzius

Axians hade välbesökt session tillsammans med Nordic Cinema Group (SF Bio)

Axians Ola Skoog och Nordic Cinemas Group CIO, Patrik Karlsson hade tillsammans en populär session om drift av affärskritisk IT i molnet och hur ett driftspartnerskap fungerar när inte en enda vanlig server finns med i ekvationen.

 

Axians talare på Radar Summit

Ola Skoog, Axians och Patrik Karlsson, CIO Nordic Cinema Group (SF Bio) drog många nyfikna till sin intressanta session under Radar Summits konferensdag.

 

För att dra maximal nytta av det publika molnets enorma innovationstakt, skalbarhet och dess automatiseringsmöjligheter krävs det att man väljer bort en traditionell server-infrastruktur och att istället flytta applikationerna mot mer moderna och molnanpassade plattformar. Molnet möjliggör en helt ny typ av lösningar men ställer också höga krav på alla inblandade parter. Nordic Cinema Group (SF Bio) – Nordens och Baltikums största biokedja – tog steget med sin affärskritiska webbplats sf.se med Axians som IT-driftspartner. Under Axians session fick deltagarna a del av resan, utmaningarna på vägen och inte minst värdefulla tips och erfarenheter att ta med sig på sin egen molnresa!

Vill du veta mer? Kontakta Ola Skoog på Axians.

 


 

Ta del om 8 tips om du planerar att lägga IT-tjänster i molnet på Axians kunskapshub.

 

Axians har cirka 450 medarbetare i Norden. Här kan ni ta del av en intervju med en av dem: Annelie Sjödin. Annelie arbetar som Key Account Manager (KAM) som jobbar nära våra sourcingkunder. Axians Key Account Managers bygger samt utvecklar relationen med våra kunder och tillsammans med våra Service Delivery Managers verkar för att kunderna ska få den absolut bästa kundupplevelsen varje dag.

 

Hej Annelie!

Vad innebär det att jobba som Key Account Manager (KAM) på Axians?

─ Som KAM har jag det kommersiella helhetsansvaret för mina kunder och ansvarar för att avtalet mot mina kunder efterlevs under avtalsperioden. Ansvaret innebär att aktivt arbeta för att mina kunder utvecklas tillsammans med Axians och att säkerställa att relationen stärks och är stabil över tid. KAM och SDM har ett tätt samarbete för att säkerställa den stabila driften och tillsammans verkar vi för att kunden ska få den absolut bästa upplevelsen varje dag.

 

Vad är det roligaste i din roll?

─ Min roll som KAM ger mig förmånen att möta många olika människor i många olika miljöer och branscher och det gör mitt arbete aldrig blir monotont. Jag får chansen att utvecklas och utmana mig själv som människa och som representant för Axians för att alltid leverera kvalitet och skapa mervärde för de jag möter. Det är en perfekt blandning mellan problemlösning, innovation och relation.

 

”På Axians får jag möjlighet att vara en del av något större. Jag får en möjlighet att inte bara utvecklas tillsammans med mina kunder och mitt team utan även med Axians som bolag.”

 

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

─ En vanlig dag är fartfylld och omväxlande. Jag har kontakt med mina kunder via såväl mejl, telefon som i möten.  Jag jobbar tillsammans med mina kollegor i Governance-teamet, med mina kollegor på driften och med vår övriga organisation för att skapa magi för våra kunder varje dag.


Vad är det bästa med Axians som arbetsgivare?

─ På Axians får jag möjlighet att vara en del av något större. Jag får en möjlighet att inte bara utvecklas tillsammans med mina kunder och mitt team utan även med Axians som bolag.
Jag upplever att allas röst blir hörd och att vi har stor öppenhet inför förslag och vi tar tillvara allas kunskap och erfarenhet på ett sätt som bidrar till förbättring och utveckling.

 

Vad gjorde du innan du började på Axians?

─ Innan jag började på Axians arbetade jag många år som konsult inom ITSM och Application Management. Jag arbetade med förvaltningsstyrning (Pm3), processutveckling och etablering (ITIL), projektledning (PPM/Scrum).

 

”Jag upplever att allas röst blir hörd och att vi har stor öppenhet inför förslag och vi tar tillvara allas kunskap och erfarenhet på ett sätt som bidrar till förbättring och utveckling.”

 

Hur fick du höra talas om Axians?

─ Jag började på Axians via tips från av en av mina gamla kollegor som rekommenderade Axians. Efter att ha träffat min nuvarande chef över en förutsättningslös lunch så var även jag helt övertygad om att Axians är en fantastisk arbetsplats.

 

Vad ser du mest fram emot nu i ditt jobb?

─ Jag ser fram emot ett 2018 tillsammans med mina kunder och Axians och jag är så nyfiken och peppad inför den utveckling som vi kan göra tillsammans.

 


Anton-och-Christian_Bild Under en vecka har vi på Axians fått extra hjälp av Anton och Christian som under sin praktik valde Axians som praktikplats. Denna intervju har de gjort som en del av sitt arbete på Axians.


Nu bjuder ServiceNow in till ett eftermiddagsseminarium för att låta er ta del utav hur ServiceNow kan bidra till er verksamhet.

5 DECEMBER | 13:00 – 18:00 | GREV TUREGATAN 30 | STOCKHOLM

En av de mest aktuella diskussionerna i IT-branschen är hur IT-organisationen kan stötta verksamhetens utveckling på det digitala området. Det duger inte att förse verksamheten med verktyg i form av hårdvara eller specialiserad mjukvara längre.

Den pågående digitaliseringen kräver att IT lierar sig med verksamhetens specialister för att kunna bidra med nya typer av verktyg som underlättar digitalisering av affärsprocesser. Allt för att skapa värde där det behövs som allra mest!  Vidare är snabbhet och kontinuerlig förbättring nyckelord för att lyckas, där värde ska levereras med korta ledtider. Det ställer i sin tur krav på verktyg som kan implementeras och anpassas snabbt samt förvaltas med liten insats.

Välkommen på ett eftermiddagsseminarium där experter från ServiceNow berättar om möjligheterna i plattformen och Axians finns på plats för att diskutera hur ni kan nyttja dessa möjligheter för att utveckla er organisation.

Läs mer och anmäl dig här!

*En del av seminariet hålls på engelska


Limitless IT XL  05/12/2017 | 13:00-18:00 CET, STOCKHOLM, SWEDEN

Helio GT30, Grev Turegatan 30, Stockholm

The free Limitless IT seminar is coming to Stockholm. Learn how you can modernize and transform IT across your organization.  On the agenda: • Modernize IT Service Management • Service-Aware IT Operations Management • New Way of Managing Apps, Projects and Financials • Intelligent Automation Engine • Performance Analytics Featured Speakers: Axfood will share their experiences and why they choose ServiceNow  Chris Pope, VP of Strategy for ServiceNow, will share how come the company has led the Gartner Magic Quadrant 4 years in a row, owns 45% ITSM market share, and why each month 30 organisations worldwide are leaving behind legacy technology and switching to ServiceNow.


 

 

PRESSMEDDELANDE VINCI ENERGIES

 

VINCI Energies förvärvar EITECH-koncernen, en av de främsta specialisterna inom elinstallationer och konstruktion för industri, infrastruktur och byggnader i Sverige.

Rueil-Malmaison, 7 November 2017 | VINCI Energies, VINCIs dotterbolag som specialiserar sig på energi och ICT-tjänster, har nått en överenskommelse med aktieägarna om att förvärva EITECH. Överenskommelsen gäller förvärv av alla aktier.

Med en årlig omsättning på 200M € är EITECH, som grundades 1994 av Rolf Tannergård, en av de främsta specialisterna inom elinstallationer och konstruktion för industri, infrastruktur och byggnader i Sverige. Företaget levererar kompletta projekt, lösningar och underhållstjänster inom elinstallationer, infrastruktur och konstruktion. EITECH har 1200 anställda i Sverige och en stark, lokal närvaro med 26 kontor, från Malmö i syd till Kiruna i norr.

Efter förra veckans förvärv av Infratek förstärks nu VINCI Energies position i Norden ytterligare genom förvärvet av EITECH. Med mer än 3500 anställda och en årlig omsättning på över 650M € blir VINCI Energies en stor aktör i detta dynamiska, europeiska område.

Detta förvärv och förvärvet av Infratek är förbehållna godkännande av den svenska konkurrensmyndigheten.

VINCI Energies styrelseordförande och VD Yves Meignié säger ”Med detta förvärv, som följer efter förra veckans förvärv av Infratek och Horlemann, fortsätter VINCI Energies att utöka och konsolidera sin verksamhet i norra Europa. Framför allt i Sverige där vi tror att EITECH kommer att ge oss en väldigt fin utökning av vårt fotavtryck särskilt inom byggnads-, industri- och infrastrukturverksamheter.”

Sedan årets början har VINCI Energies förvärvat 24 bolag med en årlig omsättning på 1200M €.

Läs mer på Vinci Energies webbplats >>

 


 

Om VINCI Energies

I en värld som är i ständig förändring, fokuserar VINCI Energies på anslutningar, prestanda, energieffektivitet och data för att påskynda utbyggnaden av nya tekniker och stödja två stora förändringar: digitaliseringen och energitransformeringen.

Med starka regionala rötter och agil organisationsstruktur så ökar VINCI Energies affärsenheter tillförlitligheten, säkerheten och effektiviteten av energi-, transport- och kommunikationsinfrastruktur, fabriker och byggnader.

2016: €10.2 miljarder i omsättning // 64,500 anställda // 1600 affärsenheter // 52 länder

www.vinci-energies.com

4 oktober deltog Axians på FinTech – Dagens industris konferens med inriktning mot bank-, finans och försäkring.

Under denna informativa dag samlades cirka 300 ledande branschföreträdare och experter för att ge sin syn på IT-utmaningar och möjligheter inom branschen. Axians var på plats som utställare och delade med oss av vårt erbjudande mot bank-, finans och försäkringsbranschen.

Detta var den 7:e upplagan av Fintech. Under dagen fick deltagarna lyssna till flera spännande talare och paneler om digitaliseringen i finanssektorn och hur de kan nyttja kraften i Fintech.

Fintech1
Ola, Staffan och Ain redo i Axians monter.

Axians IT-partner till fler nischbanker

Digitaliseringen av tjänster inom bank, finans och försäkring går mycket snabbt i takt med kundernas ökade efterfrågan av fler digitala och mobila lösningar. Med ökad fokus på det digitala kundmötet och erbjudandet ökar även behovet av IT-säkerhet. Med lång erfarenhet inom förvaltning och transformering av IT inom komplexa IT-miljöer har Axians blivit IT-partner till flera nischbanker och fokuserar nu på att utöka och specialisera erbjudandet mot bank och finansbranschen för att på ett ännu bättre sätt stötta i den digitala transformationen.

”Axians är en av ett fåtal leverantörer på den svenska marknaden som har den tekniska kompetensen och erfarenheten som krävs för att säkerställa driften av ett banksystem samt att hantera utvecklingen av den.”
Jan Stenkvist, Senior Vendor Manager SBAB.

Här kan du läsa mer om SBAB som förlängt outsourcingavtalet och etablerat en ny framtidsanpassad bankplattform med Axians.

 


Vill du veta mer om vårt erbjudande gentemot bank,- finans och försäkring?

Välkommen att kontakta Staffan Fredriksson på 073-231 22 40 | staffan.fredriksson@axians.com

Axians ägare Vinci Energies har förvärvat Nordiska Infratek Group och tyska Horlemann.


 

PRESSMEDDELANDE FRÅN VINCI ENERGIES:

VINCI Energies förvärvar företag i Norden och Tyskland

VINCI Energies har förvärvat Infratek som verkar på den nordiska marknaden och Horlemann som verkar på den tyska marknaden. Vi välkomnar våra nya kollegor in i VINCI Energies gruppen!

  • Infratek och Horlemann omsätter tillsammans 400 M€, i 4 länder – Tyskland, Sverige, Norge och Finland.
  • Dessa två åtskilda förvärv stärker positionen i Europa för Omexom, VINCI Energies varumärke inom kraft, nät och energiomställning.

VINCI Energies, VINCIs dotterbolag som specialiserar sig på energi- och ICT-tjänster, har nått en överenskommelse med Triton Partners om att förvärva Infratek. Överenskommelsen gäller förvärv av alla aktier.

Infratek är en ledande totalleverantör i Norden inom elnät, belysning och järnvägssystem. Man tillhandahåller tjänster för ett stort antal större kunder som nationella och regionala nätoperatörer och allmän infrastruktur. Infratek är också marknadsledande inom förnybar energi och anslutning av laddningsstationer för elektriska bilar. Företaget har runt 1 350 anställda och omsatte mer än 300 miljoner € 2016. Man bedriver verksamhet i Sverige, Norge (huvudkontor) och Finland.

Detta förvärv är förbehållet godkännande av de norska och svenska konkurrensmyndigheterna.

Horlemann, baserat i Ruhr området och runt Berlin (Tyskland), är ett familjeägt företag grundat 1933. Företaget har en årlig omsättning på runt 100 M€ och 570 anställda. Horlemann specialiserar sig på konstruktion, installation och underhåll av elnät och belysning samt automationsprocesser för elnät. Kunderna är främst tyska lokala myndigheter och lokala operatörer.

Detta förvärv är förbehållet godkännande av den tyska konkurrensmyndigheten.

VINCI Energies Styrelseordförande och VD Yves Meignié säger: ”Med dessa förvärv fortsätter VINCI Energies att utöka och konsolidera sin verksamhet i norra Europa, främst i Norge och Finland där vi tidigare haft mycket begränsad verksamhet. Horlemann kommer att stärka vår position på den tyska kraftmarknaden i regioner där vi ännu ej är aktiva och utveckla expertis på nya marknader inom förnybar energi. Det förstärker Omexoms position som en större spelare på den europeiska marknaden.”

Läs hela pressmeddelandet på Vinci Energies webbsida >>

Radar Summit är ett av Nordens största IT-event. Eventet samlar landets ledande beslutsfattare, påverkare och leverantör för att tillsammans utvecklas, nätverka och ta del av de trender som är mest aktuella och som kommer att ha störst genomslag på IT på den nordiska marknaden under 2018. Axians är självklart på plats som talare och utställare.  

Under Radar Summit möts 700 av Sveriges IT-beslutsfattare samt 100 av landets ledande leverantörsrepresentanter och de främsta experterna.

Bland talarna finns bland annat: Mark Andersson, f.d rådgivare till Barack Obama och en av världens mest inflytelserika påverkare inom IT. Mark kommer i sin Key Note ge sin syn på teknik, trender och innovation inklusive en strategisk outlook på vinnare och förlorare bland dagens globala aktörer.

Axians Ola Skoog är talare under en breakout session under konferensdagen om drift av affärskritisk IT i molnet  – när inte en enda vanlig server finns med i ekvationen.

 

Vill du eller någon i din organisation gå på Radar Summit 15 nov?

Axians är talare och utställare under dagen och har möjligheten att bjuda in kunder och kontakter som får gå på konferensen kostnadsfritt.

Är du intresserad av att gå? Vi har ett begränsat antal VIP-biljetter till kunder och kontakter som får gå kostnadsfritt på Radar Summit 15 november. Först till kvarn gäller så till så vänta inte för länge med din anmälan.

Välkommen!

Anmälan: Klicka här för att anmäla dig eller kollega i din organisation
Ange Axians under VIP-kod.