Nyhet

Qbranch, ett av Sveriges ledande sourcing- och IT-konsultföretag, hårdsatsar på nytt produkterbjudande till kunderna och rekryterar produktstrategiexperten Jan Hellgren till tjänsten som Product Marketing Director. En roll som han tidigare har haft på Qbranch.

– Vi är mycket glada att Jan Hellgren är tillbaka på Qbranch som Product Marketing Director. Jan är en kunnig samt omtyckt ledare och produktutvecklingsmässigt kommer det att hända mycket spännande på Qbranch framöver. Jan, med sin gedigna erfarenhet, är rätt person att både driva och utveckla vårt erbjudande för tjänster mellan mark och moln i den nya sköna digitala världen, säger Ulf Engerby, VD Qbranch AB.
Jan Hellgren har en lång erfarenhet av IT- och konsultbranschen och kommer närmast från en tjänst som marknads- och produktstrategichef på IT-utbildningsföretaget Cornerstone. Jan jobbade tidigare på Qbranch under åren 2005 – 2009 inom olika roller som konsultutvecklingschef, produktchef och senaste rollen som produktmarknadschef. Tidigare arbeten inkluderar roller som konsult- och enhetschef på IT-säkerhetsföretaget Nexus samt instruktör inom IT-utbildningsbranschen.

– Qbranch är ett av Sveriges främsta bolag när det gäller att utnyttja det bästa ur tre världar. Det vill säga kombinera kundens egen miljö, vår svenskbaserade infrastruktur med internationella molntjänster och det man brukar kalla hybridlösningar. En av mina uppgifter är att få fler att förstå att vi är det. Min styrka är förmodligen kopplingen mellan produktutveckling, marknad och affär så i min nya roll kommer jag att verkligen få arbeta med det jag brinner för. Dessutom ger den internationella kopplingen, som numera finns Qbranch, tillgång till en utökad produktportfölj som öppnar upp många spännande möjligheter för oss och våra kunder. Detta är en utmaning det inte går att tacka nej till, säger Jan Hellgren nytillträdd Product Marketing Director på Qbranch.

Jan Hellgren startade sitt uppdrag på Qbranch Stockholm AB den 6:e mars och ingår i Qbranch koncernledningsgrupp.

För mer information, kontakta:
Anders Harling, Marknads- och kommunikationschef, Qbranch AB
073 – 231 22 26, anders.harling@qbranch.se

Pressmeddelande 23 november 2012

Dagens Nyheter förlänger outsourcingavtalet kring annonssystemet Adbase samt utökar avtalet till att även omfatta en arkiveringslösning för bilder.

Qbranch har sedan 2004 även ansvarat för stora delar av Dagens Nyheters centrala IT-miljö.

– För oss är driftsäkerhet av högsta prioritet. Qbranch förstår Dagens Nyheter och de höga krav som vi ställer på tillgänglighet av IT och systemdrift. För oss passar det att kunna utöka eller minska vårt åtagande efter behov. Denna flexibilitet innebär att vi förutom en optimal teknisk lösning även kan köpa tjänsterna till ett fördelaktigt pris, säger Björn Heurlin, Chef IT-drift och förvaltning, Dagens Nyheter.

– Vi är glada och stolta över att Qbranch fått fortsatt förtroende samt utökat ansvar att drifta några av Dagens Nyheters mest affärskritiska system. Vi har ett långt samarbete bakom oss och ser fram emot att även framöver få hjälpa Dagens Nyheter att bli fortsatt framgångsrika inom sin bransch, säger Jacob Pontén, VD Qbranch Stockholm.

Kontraktet är värt två miljoner kronor och sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning.

– Om vår IT inte fungerar stannar verksamheten – det skulle vara katastrof. Det känns tryggt att Qbranch har en väl fungerande process utifall problem uppstår. I dessa fall får vi snabbt återkoppling på hur saker och ting går och det fungerar riktigt bra. Jag har stort förtroende för Qbranch som IT-leverantör, avslutar Björn Heurlin.

Ladda ner pressmeddelandet som PDF

För mer information, kontakta:
Anders Harling, Marknadschef, Qbranch AB
073 – 231 22 26, anders.harling@qbranch.se

PRESSRELEASE 2012-05-10

Efter en större upphandling blir det Qbranch som ska sköta all hantering av Swedavias IT-arbetsplatser och Service Desk.

En större upphandling mellan några av landets största aktörer inom IT-outsourcing mynnade ut i att det blir Qbranch som kommer att ansvara för hanteringen av Swedavias alla IT-arbetsplatser samt delar av infrastrukturen och Service Desk. Avtalet är värt ca 54 miljoner vilket innebär ett av Qbranchs största enskilda avtal någonsin.

– Vi kom fram till att Qbranch var det mest kostnadseffektiva alternativet och de har många goda referenser, säger Fredrik Frimodig, CIO på Swedavia. Qbranch blir en viktig IT-partner för oss där avtalet ligger helt i linje med vår IT-strategiska inriktning.

Avtalet innebär att Qbranch kommer att ansvara för den totala hanteringen av Swedavias IT-klienter, vilket innefattar allt från arbetsplatsdatorer till mobiltelefoner, utskriftsfunktioner och tillgång till applikationer. Qbranch kommer även att tillhandahålla de serverlösningar som krävs och kommer fungera som en ”single point of contact” för Swedavias samtliga system. Tjänsterna är uppbyggda på Qbranchs privata moln med självservice i kundportalen QNET samt Qbranch standardiserade tjänst Managed Client.

– Vi är förstås mycket glada och stolta över att Swedavia gett oss förtroendet, säger Jacob Pontén, vice vd på Qbranch Stockholm. Nu börjar arbetet med att vi tillsammans med Swedavia skall bygga upp en förstklassig miljö och hantering för alla deras IT-klienter.

Avtalet löper under 3 år, med option för ytterligare 3 år. Driftsstart är omgående med förväntad fullt implementerat under juni månad.

– Vi ser oss fortfarande som lite utav en underdog till våra större konkurrenter, säger Jacob Pontén, vice vd på Qbranch Stockholm. Ett avtal som detta sporrar oss såklart ännu mer. Alltsedan vi blev en del av Imtech i september förra året har vi slutit outsourcingavtal till ett värde av över 200 miljoner kronor.

Swedavia äger, driver och utvecklar 11 flygplatser. Swedavia är ett statligt bolag med omkring 2 500 medarbetare och omsätter cirka 4,5 miljarder kronor.

För mer information, kontakta:

Anders Harling | Marknadschef Qbranch AB
Tel 0732 – 312 226

Fredrik Frimodig | CIO Swedavia
Tel 0721 – 70 95 23

Pressmeddelande 2011-03-28

Idag blev det klart att Qbranch genomför ett förvärv av Datametrix Outsourcing AB. Från och med den första april 2011 tar Qbranch över bolagets personal och kundavtal.

Datametrix AB är ett helägt dotterbolag till Tele 2. Datametrix Outsourcing AB består av 46 anställda med IT-outsourcingåtaganden hos bland andra Tele2, Transcom och CDON. Övertagandet av Datametrix outsourcingverksamhet är en del i Qbranchs tillväxtsatsning och resa mot en börsnotering under det andra halvåret 2011.

– Datametrix outsourcingverksamhet består av ett flertal goda kundrelationer och många duktiga medarbetare. Deras kundåtaganden och kompetens kommer att komplettera Qbranchs erbjudande kring fullskaliga IT-outsourcingtjänster säger Stephan Andersson, VD Qbranch Stockholm AB.

– Syftet med den här affären är att säkerställa en trygg fortsättning för Datametrix Outsourcing AB:s kunder och personal. Vi är övertygade om att Qbranch kommer fortsätta att utveckla bolaget på bästa möjliga sätt säger Fredrik Linton, Head of Strategy and Mergers & Acquisitions, Tele2 AB.

Läs om nyheten på IT24

QNET är Qbranchs kund- och självserviceportal. Här finns automatiserade funktioner som underlättar och effektiviserar IT-vardagen för våra kunder som har hela eller delar av sin IT outsourcad till oss. QNET har precis fyllt ett år och utvecklingen fortsätter att gå i rasande fart.

Hej Jenny Waesterberg, produktledare för QNET! Hur känns det nu när QNET har fyllt ett år?

– Jag är jättestolt! Det har hänt så otroligt mycket på QNET det senaste året så att man blir helt vimmelkantig när man tänker på det. Från september förra året till september i år har t.ex.: besök på QNET har ökat med 131% , antal unika besökare har ökat med 23% och andel beställningar via QNET har ökat 34% . Riktigt kul och bra siffror!

Hur har utvecklingen i funktionerna sett ut under detta år?

– Vi har investerat mycket i QNET under 2011 för att lyfta tjänsten till en helt ny nivå till en helt ny målgrupp – slutanvändarna. Vi har nu under hösten lanserat:

Webbhelpdesk
För kunder som köper helpdesk, ett enkelt gränssnitt för slutanvändare där de kan lägga och följa sina ärenden på en webbportal. Omedelbar leverans av ärendenummer och användaren behöver aldrig mer ringa två gånger om samma sak om de har lösningen i ett tidigare ärende.

Managed Client med modulerna:

Beställ dator Användaren beställer själv sitt företags standarddator och vid leverans är den färdig att använda direkt. Ordern går i ett attestflöde för chefen att godkänna.
Beställ tillbehör  Användaren beställer själv standardtillbehör såsom tangentbord, mus och skärm. Beställningen går i ett attestflöde för chefen att godkänna.
Beställ applikationer Användaren hämtar sitt företags färdig paketerade applikationer för direkt nedtankning till sin dator, hela flödet är automatiserat.
Omfördela dator  Om t.ex. ”Person A” och ”Person B” ska börja så kan ett enkelt klick flytta hårdvaran till att tillhöra en annan person med ett annat ad konto.
Rapporter Från vårt Desktop CMDB kan vi leverera en inventarielista med uppgifter om vilken person som äger vilken dator, med serienummer och macadress.
AD-Självservice för IT beställare Ett enkelt gränssnitt med direktkoppling till AD där du kan genomföra de vanligaste förändringarna direkt, du kan bl a kan lägga till/tabort användare, byta lösenord på ett konto osv


Hur ser framtidsplanerna ut för QNET

– Under 2012 ska vi framförallt implementera fler kunder med slutanvändartjänster på Qnet och också hjälpa våra kunder att lyckas internt hos sig med de här tjänsterna. Vi kommer även att ha högt fokus på vidareutveckling och kommer bland annat att göra QNET till en whitelabel lösning samt ta fram tjänster mer riktade till våra beställare.


Vad tycker kunder och omvärlden om QNET?

– Reaktionerna kring QNET, hos kunderna och framför allt IT-beställarna, är mycket positiva eftersom tjänsten har underlättat och effektiviserat deras vardag genom att ersätta manuellt arbete med automatiserade tjänster – varav flera levereras ögonblickligen.

Microsoft har också uppmärksammat QNET – som nästan uteslutande är byggd av Microsoft-produkter – och har gillat Qbranchs lösningar så pass mycket att de har gjort QNET och den inbyggda klienthanteringstjänsten, Managed Client till ett globalt Microsoft referenscase.

Utöver det så tyckte Microsofts produktchef för molntjänsterna Azure att lösningen var så cool så han bjöd in vår VD Stephan Andersson till Los Angeles för att tala på World Partner Conference kring den lösning vi har byggt. Microsoft vill nu promota QNET och Managed client framförallt i Sverige, sen får vi se var det slutar. Hur det ska göras håller vi på att diskutera, så håll ögonen öppna!

Vill du veta mer om QNET och Managed Client, kontakta Jenny Waesterberg.

Som vanligt är det full aktivitet på Qbranch – vi nyanställer, tar hem nya affärer och förlänger avtal. Under oktober månad har Qbranch öppnat upp sitt fjärde kontor i Jönköping och Stockholmskontoret har även fått utökad kapacitet genom ett nytt kontor och serverhall i Stockholmsförorten Sköndal.

Kontoret i Sköndal rymmer 45 arbetsplatser och drygt 300 kvadratmeter serverhallar. I dagsläget har cirka 25 kunder sina servrar i dessa hallar. Björn Lindkvist, IT Operation Manager berättar om Qbranch nya satsning.

Varför öppnar Qbranch i Sköndal?
Björn Lindkvist: Vi har vuxit ur våra nuvarande lokaler samt att vi med en ny serverhall kan erbjuda våra kunder nya lösningar inom redundans och Disaster Recovery. Serverhallen är byggd med den senaste tekniken och ger oss utrymme att möta pågående och framtida expansion.

Vilka möjligheter gällande Disaster Recovery får Qbranch kunder genom de nya hallarna?
Björn Lindkvist: Genom att vi nu får två siter så kan vi erbjuda fysisk separation åt våra kunder. Vi kommer också att kunna flytta virtuella servrar mellan siterna.

Hur är hallarna dimensionerade?
Björn Lindkvist: Vi har dimensionerat hallarna för 2000W/kvadratmeter. Den effekten kommer att fördelas så att det blir lite mindre i den stora hallen och lite mer i den lilla. Den lilla hallen är tänkt till högdensitetsutrustning såsom bladservrar.

Serverhallar genererar mycket värme – vad gör ni av spillvärmen?
Björn Lindkvist: Vi värmer övervåningen, själva kontorsdelen med spillvärmen. Vi hade tänkt värma upp radhusen som ligger jämte lokalen men det gick inte då de använder direktverkande el.

Qbranch erbjuder sen tidigare bra miljövalsmärkt el i serverhallarna – hur blir det i Sköndal?
Björn Lindkvist: Vi kommer även i Sköndal fortsätta att köpa el från GodEl vilka skänker sin avkastning till välgörande ändamål. Genom samarbetet med GodEl säkerställer vi att all el som köps in och levereras till kunderna är märkt med Svenska Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

Vilka framtida planer finns för Qbranch i Sköndal?
Björn Lindkvist: Nu kör vi på med nya kunder och tjänster som kommer in i serverhallarna så vi därefter kan börja planera för nästa hall!

Mer information:
Björn Lindkvist, IT Operation Manager Qbranch
Tel. 0732-312 473