Kunskapsbank
-
Change Management/Enablement som det är tänkt
Att ha en välfungerande Change Enablement-process är avgörande för en högpresterande IT-organisation. Genom att fokusera på riskoptimering, samverkan med andra processer och anpassade ändringsmodeller kan vi hjälpa dig att uppnå högre tillgänglighet, färre oplanerade arbeten och fler lyckade ändringar.
Läs mer -
Systemförvaltning IT – vad handlar det om?
Systemförvaltning inom IT handlar om att skapa en modell/metod (förvaltningsmodell) för att säkerställa att vi stödjer, underhåller, vidareutvecklar och supportar de system/applikationer/tjänster som vi på IT använder för att leverera värde till verksamheten. För att göra detta behöver vi inventera, dokumentera och beskriva de objekt vi vill förvalta (vad som ska förvaltas), vad som skall göras med dem och vem som skall göra vad.
Läs mer -
Konsultlingo: Från buzzwords till verklig betydelse
Vad betyder konsultfraser egentligen? Tolkningarna kan variera så mycket att de ofta leder till förvirring. Vad menar personen som säger dem och hur uppfattas de av den som lyssnar? Risken är stor att de skapar olika bilder av vad som förväntas, vilket sällan leder till en ideal situation.
Läs mer -
Hållbarhetsrevolutionen: ESG och dess roll i affärsvärlden
Vi vill ju alla värna om vår kära planet. Det gör att organisationer och verksamheter ställs inför ökade krav på hållbarhet och ansvarsfull hantering av klimat- och miljöfrågor. Förutom lagkrav förväntar sig anställda, kunder, leverantörer och partners att företag tar dessa frågor på allvar.
Läs mer -
SLM – En process med dubbla budskap
På Axians ser vi processen Service Level Management (SLM) som en av de mest avgörande gränsytorna mellan IT/serviceorganisationen och verksamheten. SLM har en unik och betydelsefull position eftersom den representerar både IT (eller den servicegivande organisationen) och kunderna, vilket är centralt för att säkerställa hög leveranskvalitet och kundnöjdhet.
Läs mer