Nyhet

Den 20 juni slog vi upp dörrarna till Axians huvudkontor, det var dags för vår efterlängtade tjejnätverksträff.

Det blev en fantastiskt lyckad kväll fylld av nätverkande, god mat och en inspirerande och intressant föreläsning av Jessica Engström, ägare av AMX samt Microsoft HoloLens-expert. Alla deltagare fick även chansen att testa HoloLens, ett mycket uppskattat inslag.

”Bra uppslutning vilket gav fantastiska nätverksmöjligeter. Grymt kul att få ta del utav ny teknik och att få testa HoloLens!” Ain, deltagare på Axians nätverksträff.

Ta del utav bilderna från kvällen här:

Axianstjej1
Spetsade öron under Jessicas föreläsning

Axianstjej3VR på 90-talet krävde säkerhetsbälte…

Axianstjej5
Samtliga deltagare var nyfikna på att testa HoloLens

Axianstjej6
Koncentrerade HoloLens-spelare

Stort tack till alla fantastiska IT-tjejer som gjorde detta event så lyckat! Håll ögon och öron öppna för nästa tillfälle.

Vill du bli en del av Axians? Besök vår karriärssida!

 


 

Läs om tidigare tillfällen av Axians Tjejnätverk här >>

 

Axians WiFi Site Survey mäter er nuvarande lösning och ger rekommendationer för förbättring för bästa möjliga täckning och prestanda.

Den ökade användningen av trådlösa enheter som smartphones, surfplattor och laptops vilket gör oss alltmer beroende av ett pålitligt och snabbt trådlöst nätverk där vi arbetar och rör oss.  

Många företag, skolor och sjukhus investerar därför i nätverksprodukter av hög kvalitet, såsom accesspunkter, switchar och fiberanslutningar. Men trots en påkostad nätverksmiljö är ett av de vanligaste problemen på en arbetsplats att det trådlösa nätverket är långsamt och opålitligt. 
Ibland kan det bero på att nätverkslösningen är omodern eller installerats för tidigare krav på kapacitet och täckningsbild och behöver uppdateras. Men ofta är lösningen helt ny, men inte optimalt planerad, uppbyggd eller konfigurerad. Antalet ökande omkringliggande nätverk kan även det vara en bidragande faktor till att nätet får sämre prestanda.

Ibland kan mindre justeringar ge en stor skillnad i upplevelsen. Vi hjälper er att optimera er lösning!

Hur mår ert WiFi? Vi hjälper er att analysera och optimera!

Med Axians tjänst Wifi Site Survey kan vi med professionella verktyg läsa av ert WiFi-nätverk och identifiera var eventuella problem finns och föreslå lösningar genom till exempel omflyttning, kanaloptimering eller en uppgradering av accesspunkter.

Genom en genomlysning får du en total bild av det nuvarande trådlösa nätverket i en s.k. heatmap där det är enkelt att se hur ni genom förändringar kan öka tillgängligheten och kapaciteten i täckningsytan. Den insamlade informationen genererar en rapport som kan användas för planering av åtgärder som behöver utföras. Vilket vi självklart kan hjälpa er med också!

Meraki-Heatmap

 

Vill du veta mer?

Hör gärna av dig med dina frågor till info.axiansse@axians.com så kontaktar vi dig!

 


 

Kundcase:

Starby-Hotell-Kundreferens

Starby Hotell förbättrade WiFi-täckningen, försäljningen och kundupplevelsen!

Läs mer här >>

Semestern närmar sig och likväl som årets alla dagar håller Axians NOC (Network Operations Center) och Servicedesk ställningarna så att våra kunders IT fungerar, året om, dygnets alla timmar.

Axians arbete med IT-övervakning och säkerhet startade redan 2003. Då påbörjades ett strukturerat arbete med att hitta sätt och metoder för att förebygga kris och allvarliga störningar.

Axians NOC övervakar och arbetar aktivt i förebyggande syfte för att förhindra störningar i våra kunders affärskritiska system. Vid driftstörningar arbetar NOC med genomarbetade processer och rutiner för att snabbt och säkert åtgärda problemet.

”Det absolut roligaste med att leda NOC:en är mångfalden. Vi får jobba med allt som Axians har att erbjuda sina kunder. Medarbetarna har stora hjärtan och stora öron, enorm kunskap och vilja att hjälpa våra kunder. Vi har en bra struktur och dialoger kring våra leveranser där de representerar Axians fullt ut.” Serhan, chef på Axians NOC

NOCSerhan
Serhan leder Axians NOC

alison

Här delar vår medarbetare Alison med sig av livet på NOC:

Vad är er huvudsakliga uppgift på NOC?
– Vår främsta arbetsuppgift är att övervaka och agera på larm som uppstår i våra kunders miljöer. När tid finns så utför vi även en del förändringar (aka Changes).

Hur ser en vanlig dag ut för våra NOC-tekniker?
– Vi har bemanning dygnet runt, alla dagar hela året och en arbetsdag på NOC börjar vanligtvis kl. 07, kl. 16 eller kl. 23. Vi börjar och avslutar varje arbetspass med en stunds överlämning där de som har jobbat klart informerar de kollegor som kommer in om vad som har hänt under det gångna arbetspasset. Det är viktigt för oss att ha en övergripande koll på eventuella pågående problem, planerade servicefönster eller saker som vi ska utföra under kommande arbetspass. När vi har fått denna överlämning, som sker både muntligt och skriftligt, så sätter vår arbetsdag igång. Man vet aldrig om det kommer att bli en dag med fullt ös, eller om den kommer att bli lugn. Läget kan förändras från ”0 till 100” inom loppet av 1 minut!NOCen sitter som spindeln i nätet inom Cloud. Vi har daglig kontakt med våra kunder, både via mail och telefon så det är på många sätt ett omväxlande och stimulerande ställe att jobba på. Här gäller det verkligen att kunna hålla många bollar i luften – för att damma av en gammal klyscha.

Vilken är den största utmaningen?
– Vår största utmaning är nog att göra rätt sak i rätt tid. Det vill säga, vi måste ständigt göra olika prioriteringar – ska vi först svara på mailet som handlar om önskemål om serveromstart eller ska vi ta hand om disklarmet? Hela tiden så finns det olika saker som ska göras och det handlar om att vi ska prioritera rätt för att alla kunder ska känna sig omhändertagna på bästa sätt.


Läs mer om Axians NOC här!

Under juni samlades många IoT-nyfika deltagare på Axians huvudkontor för två inspirerande bootcamps på temat Azure IoT.

Mikael Håkansson leder Axians arbete för IoT i Sverige och har arrangerat två bootcamps hos Axians för att djupdyka inom ämnet. Dessa innefattar både presentationer, labb material och IoT enheter, för deltagarna ska få möjlighet att testa och lära sig hur man utvecklar IoT lösningar på Azure IoT.

Shaswat från Axians som var en av deltagarna delar med sig av sina tankar från bootcampen:

Vad lockade dig med denna Azure IoT-Bootcamp?
IoT är ett hett nytt område inom IT, denna bootcamp var ett perfekt sätt för oss att få lära oss några av grunderna samt träffa andra som delar samma intressen.

Vilka är möjligheterna med IoT?
IT-världen har i flera år jobbat med att förbättra våra liv, saker som e-post har helt förändrat hur vi kommunicerar med varandra. IoT är nästa steg i den utvecklingen, en värld med blomkrukor som vattnar sig själva är runt hörnet.

”Det vi erbjuder inom IoT-världen är vi just nu ensamma om.”

Vad fann du mest intressant under bootcampen? 
Mest intressant var att få se IoT i praktiken, presentationer och visioner har man sett och hört flera gånger men detta var första gången som vi själva fick jobba med det.

Vad tar du med dig från eftermiddagen/kvällen?
Att Axians har en unik position på marknaden tack vare våra partnerskap samt systerbolag inom Vinci, det vi erbjuder inom IoT världen är vi just nu ensamma om och det i sig är ganska häftigt.


Vill du veta mer om vår IoT-satsning? Kontakta oss på info.axiansse@axians.com

Lernia, med cirka 6200 anställda på̊ över 100 orter i Sverige, har tecknat ett nytt avtal för IT-drift med Axians. Det innebär att samarbetet förlängs ytterligare en avtalsperiod.  

ComputerSweden   Läs även nyheten på Computer Swedens webbsida >>

Det statliga utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia har outsourcat sin IT till Axians sedan 2014 och har under den tiden moderniserat sin IT och genom en effektiv hybrid IT-drift sänkt sina kostnader för att kunna fokusera ännu mer på affärsnära IT.

”Vi ska tekniskt ligga i framkant och Lernia befinner sig på en ständig digitaliseringsresa. Vi utvärderar hela tiden nya möjligheter med teknologi och för att lyckas måste basplattan fungera. Axians kan IT-infrastruktur och levererar en stabil och säker IT och vi är mycket nöjda med vårt samarbete.” – Sebastian Lindström, CIO Lernia.

─ Lernia arbetar med att matcha människors kompetens mot näringslivets behov och på så vis korta vägen till egen försörjning – och IT ska bidra till detta. Vi ska tekniskt ligga i framkant och Lernia befinner sig på en ständig digitaliseringsresa. Vi utvärderar hela tiden nya möjligheter med teknologi och för att lyckas måste basplattan fungera. Axians kan IT-infrastruktur och levererar en stabil och säker IT och vi är mycket nöjda med vårt samarbete. Vi har tillsammans med Axians moderniserat och effektiviserat vår IT med en hybrid IT-plattform och därigenom kunna sänka våra IT-kostnader, säger Sebastian Lindström, CIO på Lernia.

Axians hanterar även driften av IT-arbetsplatser för Lernias alla medarbetare samt hanteringen för utbildningsverksamheten, totalt cirka 4000 klienter. Med ny hybrid IT-plattform och modern IT-arbetsplats kan blicken höjas för att effektivisera affären ännu mer.

”För mig är det mycket viktigt med bra relationer där Lernia får stöd och driv för våra utmaningar och rådgivning hur vi kan utvecklas. Jag ser Axians som en förlängning av Lernia IT och en viktig pusselbit i den förändringsresa som nu pågår” – Sebastian Lindström, CIO Lernia

─ Vi har de senaste åren gått ifrån att vara en trög och traditionell IT-avdelning till att idag var betydligt mer framåtlutande och deltar i en rad innovativa initiativ och har ett nära samarbete med affärsutveckling. För mig är det mycket viktigt med bra relationer där Lernia får stöd och driv för våra utmaningar och rådgivning hur vi kan utvecklas. Jag ser Axians som en förlängning av Lernia IT och en viktig pusselbit i den förändringsresa som nu pågår, säger Sebastian Lindström.

─ Genomgående för hela avtalsdialogen har varit att tänka standardiserade tjänster och hur Axians kan bidra till ett effektivare och skalbart Lernia. Fokus har varit på ett avtal som stödjer förändring och utveckling säger Mikael Svenonius, Chef Användarnära Tjänster som lett avtalsdialogen från Lernias sida.

─ Vi är mycket glada att Lernia förlänger avtalet med Axians. Lernia jobbar mycket nära Axians kund- och driftsteam med höga ambitioner i framkant av tekniken. Vi ser fram emot att kunna hjälpa till att exekvera alla strategier tekniskt och hjälpa till så fler personer integreras in i samhället och utvecklas på arbetsmarknaden, säger Stefan Kulhanek, VD Axians Sourcing.

För mer information, kontakta:   

Sebastian Lindström, CIO Lernia, sebastian.lindstrom@lernia.se,  072 – 254 40 31

Ragnhild Franson Blom, Marknads- och kommunikationschef Axians, ragnhild.franson-blom@axians.com, 073 – 231 23 83

KUNDCASE | WIFI SITE SURVEY | CISCO MERAKI

Starby Hotell är ett konferenshotell i Vadstena. Med möjligheter att ta emot stora grupper har hotellet över 8 000 gäster varje år, med övervägande delen företags- och konferensgäster. Med höga krav på en bra upplevelse för gästerna måste tekniken och Internet alltid fungera. Med Axians hjälp har Starby Hotell förbättrat såväl WiFi-prestanda och kundupplevelsen för de många konferensgästerna och kunnat fokusera på optimering och merförsäljning.

– Vi har många konferensrum och att kunna erbjuda bra teknik i dessa börjar bli mer eller mindre en hygienfaktor för konferenshotell. Vi har stora och tekniktunga kunder och tekniken måste alltid fungera! Många konferensgäster och föreläsare behöver åtkomst till molnet för att ladda hem presentationer eller visa filmer. Det blir också allt vanligare med tunna enheter som iPad, iPad Pro m.m. Där finns det inte något utrymme för den fysiska nätverksporten till vårt fasta och snabba nätverk Internet och då måste vårt WiFi vara pålitligt. Vår tidigare WiFi-lösning levererade inte som vi önskade och de åtgärder vi har gjort för att förbättra fungerade inte bra, säger Fredrik Wahrén, VD Starby Hotell.

 

Lösningen vi har nu är mer än bara ett trådlöst nätverk! Vi får mycket gratisinformation och som gör att vi kan jobba mer med vår kundupplevelse samt merförsäljning och optimera efter behov

 

För att optimera sin WiFi-lösning i konferensanläggningarna kontaktade Starby Hotell Axians för att göra en WiFi Site Survey – en genomlysning av befintlig WiFi-uppsättning och få rekommendationer för att optimera och få bästa möjliga WiFi-täckning och prestanda. Efter en behovsanalys och total översyn genom så kallade heatmaps kunde Axians rekommendera en lösning byggd på Cisco Meraki, ett kraftfullt nätverk där manageringen av lösningen ligger i molnet för enkel hantering.

– För oss lät en WiFi-lösning byggd med Cisco Meraki mycket bra. Nu skulle vi få bra täckning i alla rum och lätt kunna managera det själva i molnet vilket attraherade mig. Installationen gick även mycket snabbt! Det tog bara en dag och sen var vi igång och har inte stött på något problem sen dess! Nätverket är oerhört stabilt vilket var högt upp på min kravlista. Systemet uppgraderar sig själv under natten och om det har varit strömavbrott autokonfigurerar det sig och skickar ett SMS direkt när det är uppe igen. Vilket gör att vi kan sova gott på natten och veta att våra tidiga gäster på morgonen har ett väl fungerande WiFi att använda, säger Fredrik   Meraki-lösningen har en inbyggd statistikfunktion som möjliggör kontinuerliga analyser av systemet och dem som har kopplat upp sig mot det.

 

Jag är fantastiskt nöjd med den nya WiFi-lösningen i Meraki som vi nu har. Samarbetet med Axians har fungerat mycket bra och de har varit mycket professionellt där de har lyssnat in våra behov och kommit med konstruktiva förslag anpassat för vår verksamhet.

 

Nu skulle vi få bra täckning i alla rum och lätt kunna managera det själva i molnet.
– Vi är ett öppet nätverk i våra konferenslokaler som våra konferensgäster lätt ska kunna ansluta sig till. Genom den inbyggda statistikfunktionen kan vi se vilken typ av enheter som vår gäster har, hur dom rör sig i konferensanläggningen, var de sitter och fikar, vilka konferensrum dom gillar, återkommande gäster med mera. Lösningen vi har nu är mer än bara ett trådlöst nätverk! Vi får mycket gratisinformation och som gör att vi kan jobba mer med vår kundupplevelse samt merförsäljning och optimera efter behov, säger Fredrik.

Starby Hotell tittar nu på hur de kan optimera det trådlösa Internetmöjligheterna i fler delar av verksamheten.

– Jag är fantastiskt nöjd med den nya WiFi-lösningen i Meraki som vi nu har. Samarbetet med Axians har fungerat mycket bra och de har varit mycket professionellt där de har lyssnat in våra behov och kommit med konstruktiva förslag anpassat för vår verksamhet. Nu tittar vi på att utöka vår täckning och även sätta in accesspunkter i vår matsal med hjälp av Axians, säger Fredrik.

 


För mer information kontakta info.axiansse@axians.com

Axians är ett internationellt ICT-nätverk och detta innebär att vi får ta del utav spaningar och rapporter även utanför Sveriges gränser. Här delar Axians internationellt med sig utav sin senaste rapport för ni ska få en framgångsrik IT-säkerhetsstrategi.


Dagens företag anser sig vara väl förberedda mot hot från hackare – åtminstone ur teknisk synvinkel. Detta enligt Cyber Security Report 2015 från Deutsche Telekom/T-Systems. Men räcker det med bara säkerhetslösningar för att få ett effektivt skydd? Det räcker tyvärr inte eftersom den största faran är den mänskliga faktorn. Därför måste man i en omfattande IT-säkerhetsstrategi alltid ta hänsyn till inte bara de tekniska aspekterna utan även de organisatoriska faktorerna.

 

De största riskerna: ”Shadow IT” och slarvig datahantering

Den ökande populariteten för molnbaserade tjänster och konvergens av både professionella tjänster och tjänster för privat bruk och enheter försvårar upprätthållande av företagets IT-säkerhet. Å ena sidan är det risk för en framväxande ”shadow IT”: Enskilda användare eller avdelningar använder programvara utan att IT-avdelningen känner till det. Detta gör det svårare och svårare för den säkerhetsansvarige att kontrollera spridningen och att säkerställa att säkerhetsprincipen implementeras på rätt sätt. Å andra sidan hanteras ofta känsliga uppgifter slarvigt av anställda. Molnlagringstjänster såsom OneDrive, Dropbox och Google Drive är till exempel mycket populära. I en färsk studie utförd av molnsäkerhetsleverantören Skyhigh Networks analyserades de sammansatta och anonymiserade Internet-protokollen från mer än 23 miljoner företagsanställda runt om i världen.

Resultatet visar att 15,8 procent av de handlingar som laddas upp till molntjänster innehåller konfidentiell information och här ingår ofta affärshemligheter, affärsplaner, personuppgifter, kreditkorts- och bankkontouppgifter och personuppgifter. Många anställda behandlar också tilldelning av rättigheter mycket slarvigt. För 5,4 procent av de delade dokumenten räckte det med en enkel länk för att få åtkomst. 2,7 procent av dessa länkar är även sökbara offentligt via en sökmotor. Enligt studien förvarade alla företag mer än 1 000 dokument i molnlagringstjänster där känsliga uppgifter var okrypterade och sparade med ett beskrivande filnamn. Ett dokument med lösenord hade till exempel sparats med namnet ”Password.docx” Detta gör det väldigt enkelt för hackare.

 

Faran kommer från Internet

Idag hittar vi de största farorna på nätet. Hackare kan attackera anonymt från vilken dator som helst i världen. Risken att bli upptäckt är relativt låg. DDoS-attacker på webbutiker är vanliga, stöld av känsliga uppgifter eller utpressningsförsök med hjälp av trojanska hästar. Locky fick till exempel i början av året stor uppmärksamhet i media: Den skadliga koden trängde sig in i offrens datorer via en e-postbilaga som gjorde att filer krypterades i hemlighet. Hackarna krävde sedan en lösensumma för att offren skulle få åtkomst till sina data igen.

Idag kan trojanska attacker utföras med relativt liten ansträngning. Det finns ett paket för skadlig kod i det så kallade Darknet som cyberbrottslingar kan använda utan att ha några kunskaper om ämnet. Det primära målet är oftast användaren eftersom han eller hon är relativt enkel att attackera. Många anställda är fortfarande inte så uppmärksamma när de öppnar e-postmeddelanden som kan innehålla skadliga koder. Dessa upptäcks oftast inte av virusskyddet. Eftersom tekniska säkerhetssystem blir svårare och svårare att knäcka måste brottslingar istället koncentrera sig på den mänskliga faktorns sårbarhet.

 

Viktiga tekniska åtgärder

För att effektivt skydda företaget är det två åtgärder som krävs: ett tekniskt säkerhetskoncept och ett organisatorisk koncept som innefattar den mänskliga faktorn. I de tekniska åtgärderna som måste göras som standard ingår installation av traditionella säkerhetssystem såsom brandväggar, virtuella brandväggar, VPN-gatewayer, intrångsförebyggande system (IPS), antibot-system, antivirussystem, lösningar för identifiering av shadow IT-miljöer och programkontroll samt LAN-segmentering och nätverksåtkomstkontroll. Säkerhetsinformations- och händelsehanteringslösningar (SIEM) har stor betydelse.

De samlar in säkerhetsrelevanta data och dokument och analyserar dem i realtid. Detta gör det möjligt för system att upptäcka om säkerhetskritiska åtgärder utförs och om lämpliga åtgärder behöver initieras automatiskt.

Det går aldrig att bara förlita sig på en teknik om man vill ha ett omfattande skydd mot digitala hot. Den måste snarare utformas med ett flerdimensionellt koncept. Därför är det viktigt med en noggrant sammansatt blandning av olika applikationer. Alla delar måste fungera felfritt tillsammans för att få ett fullgott skydd. Eftersom hackare alltid kommer på nya sätt och metoder att attackera på. Det är också viktigt att hålla sig uppdaterad om den senaste utvecklingen. Detta blir en allt svårare uppgift för IT-avdelningen. De står inför ett ständigt ökande antal uppgifter men saknar ofta tillräckliga mänskliga och ekonomiska resurser. Ett sätt att lösa detta problem är att lägga ut hanteringen av säkerhetstjänster på en tjänstleverantör som kan hjälpa till att skapa den säkerhetsinfrastruktur som behövs.

 

Organisatorisk säkerhet för den ”mänskliga faktorn”

Parallellt med teknikbaserade skydd måste säkerhetsprocesser också tillämpas i hela företaget. Här ingår att öka den anställdes medvetenhet om säkerhetsrisker. Många företag har inga definierade IT-processer. Hur de anställda ska agera om det uppstår något fel eller om en attack inträffar är det bara några experter som har kunskap om. Mycket tid kan gå förlorad om dessa experter inte finns tillgängliga. För att underlätta den organisatoriska IT-säkerheten bör därför processer standardiseras, förenklas och särskilt dokumenteras så mycket som möjligt. Målet är att skapa enhetliga regler och riktlinjer för alla anställda. Detta omfattar även arbets- och driftsinstruktioner för tjänstleverantörer eller riktlinjer för kunder och gäster.

Det är också viktigt att utveckla ett hanteringssystem för informationssäkerhet, ISMS. Detta är inte ännu en programvara utan ett särskilt anpassat paket med processer, rutiner, regler och ansvar. Det är i första hand avsett att ge ledningen en större insyn i företagets IT-säkerhetsmiljö. I ISMS-systemet kan man se hur lyckade säkerhetsåtgärderna är, blockera attacker, identifiera befintliga IT-risker och tillhandahålla ledningen respektive bedömningar och rekommendationer. Eftersom beslutsfattarna alltför ofta saknar tillräcklig säkerhetskunskap för att förstå och ta fram de nödvändiga åtgärderna. Ett ISMS-system kan underlätta för IT-avdelningar vid beräkning av budgetar och genomföra de nödvändiga säkerhetsprojekten. Allt bör dock regleras av en IT-säkerhetsprincip – ett dokument som anger företagets allmänna säkerhetsmål och säkerhetsstrategier.

 

Rätt mix är avgörande

IT-säkerhetslandskapet förändras i snabb takt. Hackare utvecklar ständigt nya attackmetoder och upptäcker nya sårbarheter. Trots all teknik som implementerats går det aldrig att bortse från att människor gör misstag och är därför ett lätt mål. Endast en flerdimensionell strategi som omfattar både en noggrant samordnad mix av teknik och omfattande organisatoriska åtgärder kan med framgång motverka attacker och sårbarheter. Vi kommer aldrig att få ett hundraprocentigt skydd mot cyberhot. Men de oundvikliga kvarstående riskerna kan reduceras till en ekonomiskt acceptabel nivå med hjälp av en omfattande säkerhetsstrategi.

Olaf NIEMEITZ, VD, Crocodial IT Security (Axians Germany)

 

Läs även: De fem ledorden om cybersäkerhet för ditt företag

Den 20 juni anordnar vi ännu en tjejnätverksträff hos Axians för en härlig och inspirerande kväll tillsammans med spännande föreläsning, mat och mingel.

Kvällens talare är Jessica Engström ägare av AZM samt Microsoft HoloLens expert!

Med ett brinnande intresse för utvecklar-communityn och att dela med sig, blev Jessica den första personen i Sverige att få utmärkelsen ”Windows Development MVP”. Hon är en internationell talare och driver med sin make företaget ”Azm dev” som är inriktat på HoloLens och Windows-utveckling. Jessica delar med sig av hur det är driva en start-up, att vara ledarfiguren i ett företag i en mansdominerad bransch. Hon kommer också visa hur man kan vända på steken och ta för sig av de fördelarna som att vara en minoritet i en bransch. Jessica ska naturligtvis också berätta om Mixed Reality som är det hon arbetar mest med. Det kommer också att finnas möjlighet att testa HoloLens under kvällen!

Praktisk information:

Datum: 20 juni
Tid: Mat & mingel från 16:45. Föreläsningen med Jessica Engström startar kl. 17:30
Plats: Axians lokaler i Haga/Solna i Stockholm, Råsundavägen 4, plan 8
Hitta hit: Klicka här för karta

JessicaEngström

Jessicas välbesökta HoloLens-hörna under SMART Conference i mars

Anmälan:

Varmt välkommen till oss på Axians 20 juni! Anmäl här >>

 

Har du frågor om Axians Tjejnätverksträff är du mycket välkommen att kontakta Ragnhild Franson Blom, ragnhild.franson-blom@axians.com

 


 

Läs om tidigare nätverksträffar >>

IoT är ett av Axians satsningsområden. Detta öppnar för många nya möjligheter, affärer och samarbeten.

Mikael Håkansson leder Axians arbete för IoT i Sverige och håller vid två tillfällen bootcamps hos Axians för att djupdyka inom ämnet. Dessa tillfällen vänder sig till dig som vill lära dig mer om Azure IoT och kommer att omfatta både presentationer, labb material och IoT enheter, för att i egen takt testa och lära sig hur man utvecklar IoT lösningar på Azure IoT.

– Vi vill öka medvetenheten om att vi ligger i framkant och gör spännande saker inom IoT. Bootcamps är till för att inspirera och denna är inget undantag. Förhoppningen är att man ska få en bättre känsla för vilka möjligheter som IoT kan bidra med och samtidigt ha roligt och träffa nya människor, säger Mikael Håkansson.

IOTBootcamp
Bild från vårt första bootcamptillfälle 1 juni

Vad är Azure IoT? Vill du veta mer om Node.js? 7 juni går bootcamp nr 2 av stapeln och vi har två platser att erbjuda till dig som är nyfiken och vill veta mer. Vill du delta? Välkommen att maila oss!

Den 31 maj samlades intresserade beslutsfattare för att delta under Axians informativa seminarium om digitalisering av affärsprocesser tillsammans med experter från Axians och ServiceNow.

Under morgonen fick deltagarna mer information om ServiceNow:s plattform och affärsflöden som kan skapas genom den. Bland annat fick de ta del av en live-demo på en effektiv HR-process enkelt kan skapas via mobila enheter. Deltagarna fick även följa med på  Axians egen digitaliseringsresa av affärsprocesser för att effektivisera verksamhetskritiska och komplexa affärsprocesser men även för att kunna erbjuda våra kunder en plattform för effektiv digitalisering!

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta: Ted Norlander på Axians, ted.norlander@axians.se 

 


Läs om Axians tjänster inom automatisering och digitalisering av affärsprocesser samt ServiceNow >>