Nyhet

När Axians i somras lämnade kontoret på Lilla Essingen och flyttade in i nya lokaler i Solna Port, så var det inte bara en geografisk förflyttning av verksamheten. Det förändrade förutsättningarna för vårt arbete och kommer förhoppningsvis att öka vår konkurrenskraft.

Hela idén med det nya kontoret är att vi i varje ögonblick kan välja exakt den miljö som passar optimalt för det arbete som ska utföras ”just då” – antingen vi behöver ett spontant möte, en kort paus, en stunds umgänge med några kolleger, perfekt uppkoppling i ett avancerat kontorslandskap, tillfällig avskildhet, dynamiska projektmöten, stora konferenser, en social AW i clubmiljö, konfidentiella telefonsamtal eller möjligheter att tänka fritt, stort och djärvt uppe på den jättelika takterrassen, där bara himlen sätter gränserna.

Vi tror att vi har skapat en en miljö, som kan attrahera och inspirera de största och djärvaste talangerna. Som kan stimulera de intressantaste och mest krävande kunderna att ge oss de tuffaste utmaningarna.

17 november koras vinnaren av Sveriges Snyggaste Kontor 2015. I tävlingen kommer det kontor som bäst uppfyller kriterierna stil, arbetsmiljö och nytänkande att vinna. Syftet är att visa på den stora mängd av snygga och smarta kontor som finns i vårt land. Axians kontor på Råsundavägen 4 i Stockholm är nominerat, omröstningen är avslutad men du kan se bilder här! 

Vi är mycket stolta över att ha skapat ett kontor – och en mötesplats – som har frigjort den mänskliga energin som behövs för att inspirera till stordåd i vår bransch. Kom gärna på ett besök så lovar vi att bjuda på kontors-Sveriges bästa kaffe.

Den 1 oktober var det dags för Axians lanseringsfest.Tillsammans med 250 kunder, leverantörer och partners passade vi på att fira vårt nya varumärke Axians!

Det blev en fullspäckad eftermiddag och kväll. Vi startade med trendspaning inom ICT där Axians tillsammans med Microsoft och Cisco bjöd deltagarna på de viktigaste IT-trenderna just nu och vad IT-beslutsfattare ska ha högst upp på agendan inför 2016.

Vi fortsatte sen firandet i våra nya lokaler i Solna Port med underhållning och mingel med branschkollegor.

Lansering1

Lansering5

lansering4

Lansering3

Bild4

 

Under september startade Axians medarbetarinsamlingen ”Skänk en lunch” till förmån för dem på flykt. I kampanjen har Axians medarbetare skänkt en summa motsvarande en lunch på stan – eller mer. Axians som företag matchar summan och totalt skänker Axians 60 000 kronor fördelat på välgörenhetsorganisationerna Sverige för UNHCR, Rädda Barnen och Vi gör vad vi kan.

Den största flyktingkatastrofen sedan andra världskriget pågår och tusentals människor dör i flykt undan våld, terror och fattigdom. Desperationen är överväldigande och människor tvingas ta extrema risker för sin egen, sin familjs och sina barns överlevnad. Allt i hopp om att ta sig till säkerhet och ett nytt liv.

För att hjälpa dem på flykt startade Axians under september en medarbetarinsamling  i välgörenhetskampanjen ”Skänk en lunch”, där alla som ville kunde bidra genom att skänka en summa motsvarande en lunch på stan. Om många ville bidra och inte bara med summan motsvarande en lunch – utan många fler!

Tillsammans samlade Axians medarbetare in 28 810 kronor! Axians som företag skänker motsvarande summa och avrundade uppåt. Så totalt skänker Axians 60 000 kronor som fördelas mellan välgörenhetsorganisationerna och initiativen:


Har ni frågor kring insamlingen eller Axians CSR-arbete hör av er till Ragnhild Franson Blom, Marknadschef på Axians.

Vårt globala, uppkopplade samhälle har en potential som ger oss unika möjligheter och utmaningar. TechDays 2015 – Future Decoded – kommer inte att förutspå framtiden, utan vill hjälpa dig att tyda den! TechDays är Microsofts största konferens i Sverige och Axians är givetvis på plats under dessa dagar. Träffa oss där!

TechDays arrangeras för sjätte gången i Sverige och hålls även i år på Kistamässan 21-22 oktober. Under Techdays kommer ett hundratal talare att presentera  det senaste inom IT under två mycket intensiva dagar. I år ligger fokus på Gartners fyra megatrender, Cloud, Mobility, Big Data och Social och där Windows 10, Internet of Things och Security and Compliance går som en röd tråd genom hela konferensen.

Axians är ett av de cirka 50 ledande företag som är på plats under TechDays. Kom gärna och besök oss i vår monter där vi gärna berättar mer om Axians och vår roll i detta internationella ICT-nätverk, våra tjänster och hur det är att arbeta på en av enligt oss Sveriges bästa arbetsplatser. Vi kommer även att dema vår prisbelönta tjänst Cloud platform och ta även chansen att vinna fina priser i vår roliga tävling!

Vi ses på TecDays!

 

Läs mer om Techdays

I mer än tjugo år har Qbranch gjort sitt yttersta för att få kundernas IT att fungera optimalt. Under samma tid har Graniou levererat implementerings- och servicetjänster till Sveriges ledande telekombolag. Nu byter båda företagen namn och introducerar det helt nya varumärket Axians i Norden, ett varumärke helt dedikerat till ICT – Information and Comunication Technology.

Axians globalt, som startades upp under april 2015, består av cirka 7000 medarbetare i 15 länder som tillsammans kommer att omsätta ca 16 miljarder SEK. Nordiska Axians har i startögonblicket cirka 600 medarbetare med 10 kontor i Sverige och Danmark. Omsättningen är närmare 700 Mkr.

Målet med Axians är att kombinera lokala och globala erfarenheter för att bli en av de ledande internationella aktörerna inom Information Communication Technology. Med nätverkets gemensamma expertis och tjänster når Axians erbjudande över alla branscher inom privat och offentlig sektor samt telekomoperatörer och tjänsteleverantörer.

Med ett stort antal konsulter, egna datacenters och världens största molnleverantörer i ryggen tillhandahåller Axians ett stort spann av ICT-lösningar som kan levereras på plats hos kunden eller som en tjänst med ansvar över hela livscykeln. Axians målsättning är att även i framtiden investera i de bästa talangerna som kan designa och implementera ICT-lösningar i teknikens framkant.

På initiativ av Axians ägarbolag, VINCI Energies, har Qbranch och Graniou varit aktiva i processen med att forma den nya varumärkesplattformen tillsammans med de andra medlemsländerna. Axians logotyp presenterades för första gången under våren 2015.

Under varumärket Axians finns två juridiska enheter; Qbranchdelen kommer heta Axians IT och den leds även i fortsättningen av vd:n Stephan Andersson. Graniou blir Axians Communication och har också kvar samma vd som tidigare, Kimon Konstantinidis.

– Vi är både glada och entusiastiska över att fortsätta vår resa som Axians. Vi tar med oss en stark historia och en lokal förankring men får nu dessutom ett mycket stort nätverk av ICT-kompetenser runt över världen. Axians startar upp med med en bra närvaro hos intressanta kunder, goda referenser, djupgående partnerskap med ledande aktörer såsom Microsoft och Cisco samt en stark organisation som erbjuder attraktiva tjänster säger Anders Harling, CMO Axians i Norden.

För mer information kontakta:
Ragnhild Franson Blom, Marknadschef Axians, 073 231 23 83, ragnhild.fransonblom@axians.se

 


 

Läs mer om våra tjänster

Läs mer om vår leverans

 

 

Lyckeby är experter på specialstärkelser och fibrer till livsmedels- och pappersindustri över hela världen. Med hjälp av Axians så har Lyckeby skapat en webbplats i Azure och ser fram emot att effektivisera verksamheten med ytterligare molntjänster.

Lyckeby Starch AB ingår tillsammans med Lyckeby Culinar AB och Kockens i Lyckebygruppen som ägs av Sveriges Stärkelseproducenter. Lyckeby valde under 2010 att outsourca hela sin IT-verksamhet till Axians (tidigare Qbranch). Åtagandet omfattar drift av såväl fysiska som virtuella servrar. Axians agerar även som en supportfunktion vid IT-frågor för Lyckebys 300 användare samt ansvarar för att verksamhetskritiska applikationer fungerar. Med målet att bli mera kostnadseffektiva så ligger ett stort fokus på molnbaserade tjänster.

-Innan vi kom i kontakt med Axians så hade vi vår egen IT-avdelning. I takt med att företaget växte så blev det allt svårare att hinna med och många projekt lades ut på externa leverantörer. Detta blev inte hållbart och tillsammans med Axians så har vi gjort ett stort arbete för att strukturera om och återta kontrollen. På detta sätt så har vi skapat en mer effektiv IT-avdelning som proaktivt jobbar med förbättringar för verksamheten, säger Christel Petersson, IT-ansvarig Lyckeby.

 

Det känns tryggt att samarbeta med Axians då de har en lång erfarenhet av att leverera molntjänster
Webblösning i Azure

Behovet av att uppdatera hemsidan för Lyckeby Starch ledde till att intranät, kundportal och publik webb byggdes i SharePoint Online. Fördelen med denna lösning är att inga investeringar i ny infrastruktur eller licenser krävs samtidigt som det går snabbt att komma igång.

-Flexibiliteten att inte ha några servrar och istället lägga tjänster i molnet ligger i tiden. Snabbheten som detta medför samtidigt som det blir billigare gör att vi kommer att lägga så mycket som det går i molnet. Vi kommer att gå igenom detta här och nu för att ta ställning till vilka av våra tjänster som passar att flytta. Det känns tryggt att samarbeta med Axians då de har en lång erfarenhet av att leverera molntjänster, fortsätter Christel Petersson.

Förståelse för verksamheten

Förståelse för verksamheten är av hög vikt för Lyckeby. Många system är affärskritiska och ligger de nere kan det påverka att leveranser inte kommer ut vilket snabbt medför ökade kostnader.

-Vi är mycket nöjda med vårt samarbete och IT-leverans som löper på utan driftstörningar. Kompetensen inom företaget är hög och när problem uppstår så får vi snabbt den hjälp vi behöver. Vi känner oss trygga med Axians och kommer att fortsätta lägga ut projekt som stärker vår verksamhet. Under våren så fortsätter vi med vår molnsatsning tillsammans med Axians och går vidare med Office 365, avslutar Christel Petersson.

Stort grattis till Anders Lundback, vår nye världsmästare i Stock Semi Auto! Tävlingen avgjordes i Stockholm i söndags, 16/8 och här berättar Anders mer om sitt intresse för skytte!

 

Anders-266x300

Anders jobbar inom Server Management på Qbranch och är förvaltare av System Center Configuration Manager och BigFix.

Wow, grattis! Berätta om helgens tävling!
-Tack! Det var världsmästerskapen i skyttegrenen Precision Pistol Competition som gick av stapeln, tävlingen hålls vartannat år och den här gången i Stockholm. Tävlingen påbörjades faktiskt redan på tisdagsmorgonen och pågick ända till söndag kväll. Har varit skyttar ända från Australien och Singapore här för att tävla. VM är den största tävlingen för denna typ av skytte så det var väldigt många duktiga skyttar på plats och konkurrensen var stor.

Vad innebär Stock Semi Auto?
-SSA eller Stock Semi Auto pistol är en av sju vapenklasser i skytteformen PPC (Precision Pistol Competition). Man skjuter på olika avstånd på tid i olika ställningar. Skytteformen kom till redan på 50-talet och användes då och än idag för att träna den Amerikanska polisen. I vapenklassen SSA får man endast använda omodifierade pistoler av tjänstetyp med fasta riktmedel. Man skjuter 48 skott på en tavla med poänggivande område mellan 7-10poäng, det finns även ett område innanför tian som kallas kryss, det används för att särskilja skyttar som skjutit samma poäng. Maxpoäng är alltså 480poäng med 48x.

Varför började du med skytte?
-Det var faktiskt en annan arbetskollega på Qbranch som fick mig att börja med skytte. Jag var sugen på att pröva och gick en nybörjarutbildning som skytteföreningen anordnade.

Hur ofta utöver du det?
-Nu på sommaren blir det ju flera gånger i veckan, men under vinterhalvåret då det är mörkt på kvällarna blir det ju lite mer sällan. Försöker komma iväg på i alla fall ett par resor under vintrarna då man kan träna lite mer intensivt.

En av de saker man har med sig från jobbet är att hantera stress, det är något jag haft väldigt bra användning av när det börjar strula på en tävling.
Varför är det så kul med skytte?
-Jag tror att det är enkelheten som är en stor anledning till att jag fortfarande håller på med skytte. Har haft massa hobbys tidigare som kräver att man inte har någon skada, är frisk eller att man är beroende av att ha en bil som måste fungera till 100% inför en tävling. Skyttet går nästan alltid att utöva och har man utrustning som är trasig får man alltid låna av en annan skytt. Jag gillar ju även att resa och det blir ju extra kul om man kan åka på en tävling när man är utomlands.

Har du någon nytta av jobbet i din hobby?
-Absolut, en av de saker man har med sig från jobbet är att hantera stress, det är något jag haft väldigt bra användning av när det börjar strula på en tävling.

Har du någon nytta av hobbyn i ditt jobb?
-Kanske inte just av själva skyttet men däremot av att få göra något som man brinner för och gör bara för att man vill utan några krav från andra. Blir väldigt lätt att slappna av och ladda batterierna för nya utmaningar på jobbet då. Sen är det ju motiverande för mina arbetskollegor också, eller som en kollega sa till mig. Om jag kan bli världsmästare i något, då kan alla lyckas.

Ditt bästa tips för att komma igång med en hobby?
-Jag tror man måste pröva en massa olika saker och när man hittar något man tycker är fruktansvärt roligt så fortsätter man med det. De gånger där jag utövat saker där jag behöver hitta motivation för att göra dessa, har det slutat med att jag inte gör någonting alls.

 

Qbranch har flyttat sitt Stockholmskontor på Primusgatan till Solna Port på Råsundavägen vid Haga Norra. Varmt välkommen att besöka oss på vårt nya fina kontor från 20 juli!

Genom ett omfattande förändringsarbete utvecklar vi nu våra driftstjänster och fokuserar ännu mer på t.ex. säkerhet, prestanda, skalbarhet och kostnadseffektivitet. Som ett led i detta arbete flyttar vi nu både kontor och datacenter i Stockholm.

Det nya kontoret om drygt 2750 kvm uppfyller Qbranchs högt ställda krav på ett modernt professionellt och funktionellt kontor. Fastigheten som är miljöcertifierad håller en hög standard, inte minst när det gäller materialval och teknik. Qbranch har sedan tidigare en datahall på samma adress.

Nya adresser

Besöksadress:
Råsundavägen 4, 169 67 Solna

Postadress:
Postadress: Box 6258, 102 34 Stockholm

Tel: 08 – 672 50 00

Hitta till oss: Qbranch Karta till Qbranch AB/Qbranch Sweden AB, Stockholm/Qbranch Services AB

Ett nytt varumärke helt dedikerat till ICT

VINCI Energies lanserar det nya varumärket Axians och samlar under detta namn alla IT- samt Telecom-verksamheter i den internationella koncernen. Qbranch blir en av medlemmarna i nätverket som totalt består av 7000 medarbetare i 15 länder som tillsammans kommer att omsätta över 16 miljarder SEK.

I augusti 2014 blev Qbranch en del av den globala VINCI-koncernen, med totalt 192.000 anställda globalt, när VINCI Energies blev nya ägare. VINCI Energies med 63.000 anställda hade en omsättning på 93 miljarder kronor 2014. För att optimera erbjudandet mot sina kunder samlar nu VINCI Energies sina verksamheter specialiserade på IT-tjänster och telekom under ett nytt varumärke och nätverk – Axians, där Qbranch blir en av medlemmarna. Med en omfattande tjänsteportfölj, kompetens och närvaro är målet med Axians att bli en av de stora internationella aktörerna inom Information Communication Technology (ICT).

Axians-Karta

Visionen för Axians är att, genom att kombinera nätverkets gemensamma styrkor och erfarenheter, erbjuda kunderna IT-tjänster i absoluta framkant på en global nivå med en lokal närvaro – för högsta möjliga kundservice och proaktivitet. Med nätverkets gemensamma expertis och tjänster når Axians heltäckande erbjudande över alla branscher inom såväl privat och offentlig sektor som mot operatörer samt tjänsteleverantörer.

Axians-tjanster

Axians hybrida ICT-erbjudande kan levereras på plats hos kunden eller som en tjänst där Axians kan att ta ett ansvar över hela livscykeln. Detta uppnås genom att investera i de bästa IT-talangerna och teamen som designar lösningar i teknikens framkant.

Axians-tjanster_2

– Qbranch har hela tiden befunnit sig på en resa och vi är mycket entusiastiska över att fortsätta vår resa som en del av Axians, ett starkt nätverk med ICT-kompetens runt över världen. Vårt uppdrag är även i fortsättningen att utmana det traditionella och att göra IT enklare för våra kunder. Genom Axians-nätverket med över 7.000 ICT-proffs i 15 länder får vi helt andra möjligheter för detta uppdrag säger Anders Harling, CMO Qbranch AB.

Länk till Axians globala webbplats
För mer information kontakta:
Anders Harling, CMO på Qbranch, anders.harling@qbranch.se, 073 – 231 22 26

Efter en stor upphandling väljer BlueStepFinans, Qbranch som ny IT-outsourcingleverantör.

BlueStep är ett svenskt kreditmarknadsbolag med fokus på att hjälpa människor som inte kan få lån av en traditionell bank. Sedan starten 2005 har företaget hjälpt tiotusentals människor med lån genom att fokusera på varje persons möjligheter, istället för deras tidigare utmaningar. BlueStep väljer nu att outsourca hela sin IT-infrastruktur till Qbranch. Åtagandet omfattar drift av såväl fysiska som virtuella servrar samt drift och förvaltning av verksamhetskritiska applikationer.

-Genom att outsourca vår IT- infrastruktur så får vi ökade möjligheter att fokusera på vår kärnverksamhet. Vi behöver tillgänglighet dygnet runt och samtidigt se till att utveckling och kompetens underhålls över tid. För oss skulle det bli en alltför stor investering att bygga upp detta själva. Qbranch förstår finansbranschen och samarbetet är därför en optimal lösning som ger oss en förlängd IT-avdelning, säger Erik Lind, Head of Business System and IT på BlueStep.

BlueStep verkar i den starkt reglerade finansbranschen och IT-verksamheten har därför ett antal krav att förhålla sig till. En säker, skalbar och stabil IT-infrastruktur i kombination med ett långsiktigt fokus är därför av stor vikt.

-Vi värdesätter ett nära och långsiktigt samarbete. Qbranch har mycket kompetenta medarbetare som arbetar proaktivt och tillsammans är vi ett bra team. Företaget är tillräckligt stort för att kunna erbjuda oss den expertkompetens vi eftersöker men samtidigt inte opersonliga utan flexibla och intresserade av att hitta lösningar som passar just oss. Vi känner oss trygga tillsammans med Qbranch och tillsammans lägger vi en grund för vidare expansion, säger Erik Lind.

– Vi är mycket stolta och glada att BlueStep väljer Qbranch som IT-leverantör. Samarbetet stärker vår position inom finanssektorn där IT är mycket affärskritiskt och högsta tänkbara tillgänglighet är ett krav. För oss är det viktigt med ett nära partnerskap för att på så sätt få ökad förståelse för varandras verksamheter. Vi ser fram emot ett givande samarbete där Qbranch kan effektivisera och utveckla BlueSteps IT och leverera IT som fungerar 24/7, säger Martin Stenström, VD Qbranch Sweden.