Nyhet

Scandic är Nordens största hotellkedja med över 220 hotell. Med målet mot en mer flexibel och snabbrörlig IT som utvecklas tillsammans med affären tog Scandic beslutet om att skapa en webbplattform i Microsofts publika moln Azure med Axians som strategisk partner vid rådgivning (Trusted Advisory), planering och införande. Den nya webbplatsen lanserades framgångsrikt i april 2016.  

Scandic har tidigare byggt sin IT-driftsleverans på traditionellt sätt. Med en snabbrörlig och delvis säsongsbetonad affär sågs möjligheten till en mer skalbar och kostnadseffektiv lösning av webbdrift i molnet.

– Vi behöver ha en webbplattform som är dynamisk och framtidssäker samt kan hantera de prestandakrav som vi har. Vi har en stor kundbas av våra gäster som vill nå oss digitalt och lasten kan svänga mycket över tid. Azure kan ge oss den flexibiliteten vi behöver i vår IT-leverans. Sen är även Azure i ständig utveckling och det ger oss möjlighet att omedelbart nyttja nya tjänster och funktioner även på driftsnivå vilket man tidigare inte kunnat göra på samma sätt, säger Daniel Mukka, chef för IT Infrastruktur och Arkitektur på Scandic.

”Vi behöver ha en webbplattform som är dynamisk och framtidssäker samt kan hantera de prestandakrav som vi har.”

Scandic har strategiskt valt att outsourca all IT-drift för att kunna fokusera på verksamhetsnära aktiviteter. I IT-strategin ligger även att i första hand utvärdera de tjänster Microsoft tillhandahåller. Med molnet i sikte för den nya webbplattformen var därför Azure ett naturligt val och efter rekommendationer från Microsoft föll valet på Axians som IT-partner inom molnstrategi och drift i Azure.

– Scandic är en service- och tjänstebaserad organisation och har mer beställarkompetens än expertis inom drift och utveckling. Outsourcing av IT-drift ligger därför i vår strategi och då vill vi jobba med dem som är bäst på det dom gör. Vi valde Axians för att vi behöver specialisthjälp som kan vara kopplingen mellan oss som beställare och molnet för att se till att vi får effekt av Azures fördelar. Axians är experter inom Azure och stod ut i konkurrensen med sina rådgivande experter samt med erfarenheter av liknande implementationer och hade flera positiva referenskunder. Axians roll är inte att vara passivt förvaltande utan aktiva i utvecklingen av vår IT, säger Daniel Mukka på Scandic.

”Axians är experter inom Azure och stod ut i konkurrensen med sina rådgivande experter samt med erfarenheter av liknande implementationer och hade flera positiva referenskunder.”

Scandics nya webbplattform med drift i Azure lanserades april 2016 och hotellkedjan ser sin molnbaserade plattform som en kontinuerlig utvecklingsresa.

– Vi är mycket nöjda med den resa till molnet vi har gjort och resultatet som det har givit av större flexibilitet och skalbarhet. Nu jobbar vi tillsammans med Axians i en aktiv förvaltning där vi kontinuerligt driver utvecklingen framåt. Sedan vi började bygga lösningen så har det dykt upp en massa intressanta funktioner och tjänster som vi vill implementera. Jag tror att framtidens plattform kommer vara i ständig utveckling, parallellt med kodbasen, säger Daniel Mukka på Scandic.

 

Vill du veta mer kontakta: info@axians.se

 

Foto: Scandic Infra City, bild Scandic, beskuren från originalet, (CC by 3.0).

Våra medarbetare är extremt viktiga för oss på Axians! Vi har därför bett några av dom att dela med sig av det bästa med deras arbete och livet på Axians:

Staffan, en av våra kunniga säljare:

Vad gör du på Axians och vad är det bästa med din roll?
– Jag arbetar med försäljning av driftlösningar. Vår säljcykel är väldigt lång och kan pågå i upp till ett år vilket innebär att arbetet är väldigt varierande beroende på vilken fas vi ligger i med en kund. Det är ett enormt detaljrikt arbete och varje anbud har många timmar bakom sig, ibland upp till 1000 mantimmar för att få till dessa komplexa affärer. Det bästa är att arbetet är väldigt roligt när man får lära känna så många olika företag och människor och hitta sätt att hjälpa till och förbättra deras affärsprocesser, produktivitet och vardag. Det är väldigt roligt att hitta det som gör oss unika i varje enskild affär och framför allt få oss att stå ut bland våra konkurrenter!

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Det är stora kontraster från dag till dag. Allt från leadsgenererande arbete till offertarbete. Vid offertskrivning sitter jag gärna ostört klistrad framför min dator och skriver. Dock för välbehövda pauser för att diskutera fram de bästa lösningarna tillsammans med mina kollegor.

Vad anser du är viktigt hos en säljare? Vad är nyckeln?
– Det beror självklart på vilken typ av säljroll man har och vilka egenskaper som krävs. Arbetar man med snabba affärer krävs det en typ av egenskaper, arbetar man mer som jag gör så krävs det att du kan tänka mer strategiskt, arbeta metodiskt samt vara väldigt duktig på presentation och retorik. Man skulle kunna likna det lite med en sorts skönhetstävling, vi måste visa vår bästa sida hela tiden, inte bara på ytan utan också på djupet. Därför innebär min roll som säljare även att jag hela tiden måste bevaka att vårt ramverk och erbjudande hänger ihop och att vi alltid har en konkurrenskraftig tjänstekatalog så att jag kan demonstrera hela vår kapacitet på ett tydligt och bra vis för våra blivande kunder.


 

Lorena, en sann glädjespridare som arbetar på intern-IT:

Vad gör du på Axians?
– Jag arbetar på internt-IT och ser till att den interna driften fungerar som den ska. Jag ser till att alla kan jobba helt enkelt!

Vad är det bästa med ditt arbete?
– Att ingen dag är den andra lik, det är extremt omväxlande vilket jag verkligen uppskattar. En stor bonus är att jag får arbeta så nära alla kollegor på Axians!

Du har även lunchzumba för de som är intresserade på kontoret, vill du berätta lite om det?
– Jag är utbildad zumbainstruktör och jag tycker det är så sjukt roligt! Det vill jag såklart delge med mina kollegor. Man arbetar trots allt bättre om man rör lite på sig!


 

Patrik, en hjälte från NOC:

Vad är det bästa med Axians?
– Definitivt alla härliga kollegor man arbetar med och all glädje på kontoret här i Haga!

Och det bästa med att arbeta på NOC?
– Allt ansvar! När alla går hem tar vi över. Vi ser till att allt fungerar dygnets alla timmar, årets alla dagar, det känns coolt.

Vad är ditt bästa Axians minne?
– Svårt… Jag skulle nog välja någon av tillfällena när vi samlade hela företaget (Stockholm, Göteborg och Malmö). Roligt att få träffa alla kollegor ifrån syd och väst!

Beskriv Axians med 3 ord!
– Glädje, lärorikt, utvecklande!

Vill du bli en del av oss på Axians? Besök vår karriärssida!

Efter att sett ett ökat behov av smartare analys av företags affärskritiska applikationer för att snabbt kunna identifiera prestandaproblem har Axians tagit fram tjänsten Application Performance. Ola Skoog, Business Development Manager Applications på Axians, berättar mer i en intervju om tjänsten där Axians analyserar applikationers funktion och ner på kodradsnivå kan ge proaktiva åtgärdsförslag som gör att applikationerna fungerar optimalt.

Ola-Skoog_Axians Ola Skoog är affärsutvecklare på Axians Application Services. Han har varit med och tagit fram tjänster såsom Application Performance, Applications Control respektive Applications Operation. Han jobbar även mycket med att ta fram nya spännande tjänster baserade på Azure. Ola kommer närmast från Microsoft där han under tre år jobbade som Teknisk Evangelist med fokus på Azure och IaaS.


 

Hej Ola! Vad är företags utmaningar idag vad gäller att utveckla och hantera affärskritiska applikationer?

– Utmaningarna är många. I vårt arbete att ta fram tjänster kring Application Management har vi fokuserat på ett par olika utmaningar vad gäller utvecklingen och förvaltningen av moderna applikationer. En utmaning är den ökade komplexiteten i applikationer på grund av blandning av interna och externa tjänster som måste fungera tillsammans där det finns många beroenden mellan olika delar i applikationerna och där det kan bli svårt att hitta var eventuella prestandaflaskhalsar kan dyka upp.

En annan utmaning är behovet av övervakningsverktyg och analysverktyg som kan hantera den ständigt ökade utvecklingstakten som sker ute på många företag där man släpper nya versioner av en applikation en gång i veckan, en gång om dagen eller ibland ännu oftare med hjälp av smart automatisering av både tester och av utrullning.

Att klara av det ökade tempot och samtidigt kunna se att applikationen rör sig åt rätt håll, att utvecklingsarbetet faktiskt levererar en applikation som hela tiden blir bättre, det kräver smarta verktyg, smart övervakning samt smarta och snabba analyser.

 

”Syftet är att kundens applikationer ska prestera bättre, att de hela tiden ska kunna fokusera på rätt saker i sina pågående utvecklingsprojekt och att eventuella problem ska upptäckas snabbare och lättare för att sen kunna byggas bort.”


Hur löser Axians tjänst dessa utmaningar?

– Axians prestandatjänst, som vi kallar för ”Application Performance”, kan analysera precis allting som händer inne i din applikation. Vi spårar varenda transaktion som sker i din applikation, varenda fråga som skickas till en databas, all trafik från din applikation ut till eventuella externa tjänster och vi upptäcker automatiskt applikationens alla olika komponenter och dess beroenden. Genom detta kan vi ner på kodradsnivå komma med proaktiva åtgärdsförslag på hur din applikation kan prestera bättre.

Syftet är att kundens applikationer ska prestera bättre, att kunden hela tiden ska kunna fokusera på rätt saker i sina pågående utvecklingsprojekt och att eventuella problem ska upptäckas snabbare och lättare för att sen kunna byggas bort.


Hur har Axians jobbat fram det här erbjudandet?

– Vi har i flera fall sett att det finns ett ökat behov av smartare analys av applikationer, vi har sett att det finns ett behov av att snabbare hitta orsaken till eventuella prestandaflaskhalsar och vi har sett att det finns utmaningar med att förstå och nyttja nya plattformar som t.ex. Azure på bästa möjliga sätt. Applikationsutveckling idag är radikalt annorlunda mot för bara ett par år sedan vad gäller tempo och plattformsval och det finns många utmaningar både för slutkunden och för applikationsutvecklaren. För oss på Axians har det handlat om att hitta rätt verktyg och att sen implementera det på ett sätt som gör det möjligt för våra kunder att köpa det som en tjänst.


För vilka företag passar Application Performance?

– Alla företag som har en eller flera applikationer som är under utveckling och där man behöver stöd i sitt utvecklingsarbete för att styra skutan i rätt riktning samt alla företag som har en eller flera applikationer som inte presterar som dom ska eller där man vill få en ökad förståelse för hur applikationen används och var det finns förbättringspotential.

Läs mer om Application Performance >>

Vill du veta mer? Kontakta Ola Skoog på Axians:

Mail: ola.skoog@axians.se
Tel: 073 231 21 17

 

21 april går IDG:s konferens Cloud Confessions av stapeln i Stockholm. Axians är en av utställarna på plats.Träffa oss där!

IDG är världens och Sveriges största mediehus inom IT. Den 21 april bjuder IDG in Sveriges IT-beslutsfattare för att dela erfarenheter om molnet.Under dagen tittar man på molnet som hävstång för affären och transformativ kraft på digitaliseringsresan samt benar ut frågor om säkerhet, juridik och tittar på exempel från verkligheten.

Axians är självklart på plats med monter och representanter under konferensen. Möt oss i utställningsytan där vi berättar mer om vårt erbjudande, demonstrerar självprovisionering av servrar i Azure samt berättar mer om hur våra Trusted Advisors hjälper er i er moln- och digitaliseringsresa.

Läs mer om Cloud Confessions här.

 

CIO-Trend-2016_Axians

Möt oss i vår monter under Cloud Confessions 21 april på Scandic Continental i Stockholm.

Många IT-beslutsfattare var på plats när Axians ”CIO Kollen 2016” gick av stapeln i mitten på mars i Stockholm. Morgonen bjöd på en spännande mix för att ge en strategisk koll på IT-året 2016!

Talare under morgonen var Hans Werner, CEO Radar som presenterade den allra senaste statistiken och insikterna från IT-Sverige.

Anders Harling, CMO på Axians talade på temat ”Den digitala revolutionen och hur du kommer ut som vinnare”. Anders gav en inblick i vilka möjligheter – och konsekvenser – som digitaliseringen för med sig samt hur beslutsfattare kan förhålla dig till den största förändringen på mycket, mycket länge.

Vidare berättade Axians Staffan Fredriksson, Sales Area Manager, om den nya generationens IT-leverantör och avgörande faktorer för hur de kan leva upp till de nya kraven som ställs i en ständigt transformerande hybrid- och multisourcad IT-leverans.

Utöver intressanta föreläsningar bjöds det även på en god frukost samt mingel.

 

Se filmen med alla talarna från seminariet:

Vill du ta del av filmen från CIO Kollen behöver du bara fylla i din epostadress nedan så skickar vi en länk till filmen från seminariet.

Bilder från morgonen:

CIO-Kollen-2016_Axians_Hans-Werner-Radar

Hans Werner, Radar talade om IT-trender

 

CIO-Kollen-2016_Axians_Anders-Harling-2

Anders Harling, Axians, talade om den digitala revolutionen och hur man kommer ut som vinnare.

 

CIO-Kollen_Axians_Staffan-Fredriksson

Staffan Fredriksson talade om den nya generationens IT-leverantör och transformational governance.

 

Vill du få inbjudningar till kommande seminarier? Fyll i dina kontaktuppgifter på kontaktformuläret!

I februari besökte Axians Cisco Live, en stor mässa som i år intog Berlin. Det bjöds på allt från den senaste tekniken till spännande framtidsvisioner. Axians Johan Kalén delar med sig av upplevelsen.

Axians på Cisco Live Berlin
Berätta, vad är Cisco Live?

– En stor mässa för Ciscos partners, kunder och distributörer. Där presenteras den senaste tekniken, strategin och produkterna. Riktigt spännande!

Hur arbetar Axians med Cisco idag?

– Axians Sverige har ett nära samarbete med Cisco för att kunna leverera så bra och stabila lösningar till våra kunder som möjligt. Cisco levererar både våra servrar och nätverk i datacentret. Då Axians Sverige ligger i absolut framkant inom området datacenter så har vi ofta möten med Ciscos utvecklare där vi ger feedback om önskade funktioner och integrationer mot andra produkter.

Hur är det att vara på plats på Cisco Live? Varför är det viktigt?

– Cisco Live är otroligt välorganiserat! Det är väldigt givande för såväl tekniker som säljare och chefer att vara på plats och ta del av Ciscos strategi och framtidsvision, samt att nätverka med samarbetspartners och kollegor.

Vad var det bästa med Cisco Live samt vad är det viktigaste du tar med dig därifrån?

– Att det är viktigt för oss som partner att se vad framtiden har att erbjuda samt att vi gav Axians synsätt på kundintegrationer och sätt att lösa problem på. En del som Cisco kanske inte hade tänkt på. Och deras apfelstrudel var fantastisk!

Beskriv i korthet en typisk dag på Cisco Live?

– Som besökare på Cisco Live får man möjlighet att skräddarsy sitt egna schema och gå på det som känns mest intressant för Axians Sverige. En typisk dag på Cisco Live börjar med föreläsningar om Ciscos produkter, teknologier och sätt att implementera nämnda teknologier på bästa möjliga vis. På eftermiddagen har man chans att träffa utvecklare och ingenjörer från Cisco, och till kvällen minglade vi med distributörer, kollegor och människor från Cisco.

 

Är du nyfiken på att höra mer om Ciscos teknik och strategier? Tips ifrån Axians: TECCOM-2001 – Cisco Unified Computing System & BRKEWN.2019 – ”7 Ways to Fail as a Wireless Expert”.     

Klicka här för att se klipp från mässan

 

CISCO
Axians David Gardell och Johan Kalén

IT-arbetsplatsen är under förändring och det är molnet som driver området framåt. Axians har därför tagit fram ett nytt IT-arbetsplatserbjudande där molntjänster nyttjas i högre utsträckning än tidigare. Vi har pratat med Axians affärsutvecklingsansvarig inom IT-arbetsplatstjänster, Conny Axnér, som berättar mer om den nya tjänsten.

 

Conny-Axner-Axians Conny Axnér
Business Development Manager Workplace

 

Hej Conny!  Axians har ett nytt IT-arbetsplatserbjudande, berätta mer!

̶  IT-arbetsplatsen är under förändring och det är molnet som driver området framåt. Vi har därför tagit fram ett nytt erbjudande där vi nyttjar molntjänster mer än tidigare.

Det vi har tagit fram är ett modulariserat erbjudande för att möta kundernas specifika behov och förutsättningar. Erbjudandet riktar sig såväl mot mindre företag som hela vägen upp till riktigt stora företag. Vi har tre olika leveransformer: on-premise, hybrid eller molnbaserat. Vi anpassar tjänstenivån och leveransformen till kundens transformationstakt till molnet, generell förändringstakt, IT-strategi och användarnas IT-mognad. Vi lägger en stor vikt på driftsstabiliteten i plattformen för att skapa förutsättningar att förbättra effektiviteten och produktiviteten för användarna, säger Conny.

 

När du talar med våra kunder, vad är deras utmaningar inom IT-arbetsplatsfrågor?

̶  Företagen utmanas idag både av användarna, som ställer högre krav på IT-arbetsplatsen än tidigare, och av nya tjänster och teknologier som lanseras i en strid ström på marknaden. Användarna vill ha möjlighet att utföra sina arbetsuppgifter oavsett enhet och plats.

Företagen har dessutom tydliga krav från verksamheten att skydda företagsdata och immateriella tillgångar och samtidigt erbjuda ett användarvänligt arbetssätt för dina användare. Detta är lättare sagt än gjort!

Om IT-arbetsplatsen inte fungerar så är kostnaderna hissnande för många företag, både räknat i produktivitetsbortfall och i minskat förtroende för IT-funktionen. Många företag har därför behov av en servicefunktion med lagerhållna och uppdaterade enheter som snabbt kan skickas ut vid behov, säger Conny

 

Hur har Axians jobbat fram detta erbjudande?

̶  Vi plockade isär vårt tidigare erbjudande som vi har byggt upp under 10 års tid. Vi utmanade gamla sanningar och adderade nya spännande funktioner och tankesätt.

Som vanligt när vi tar fram nya tjänster så har vi har lyssnat på våra kunder och analyserat hur vi kan hjälpa dem med deras utmaningar. Vi har även ett öra mot marknaden och de trender som finns där. Det är viktigt för oss som IT-bolag att jobba med teknologier som ligger i framkant, säger Conny.

 

Berätta mer om kundnyttan som är förenad i detta erbjudande?

̶  Våra rådgivare hjälper dig som kund att etablera en riktigt vass IT-arbetsplats. Du kan börja med att köpa exempelvis en tjänst för att hantera PC-enheter och sedan gradvis växla upp till en mer avancerad tjänst som även hanterar mobila enheter och som har användarsupport för Office 365. Vill du ha en genomtänkt tjänst för hela livscykeln av en enhet (inköp, finansiering, förvaltning, återtag, radering, miljöhantering) så finns det också som tillval.

Med vår tjänst kan du ta kontroll över alla enheter som nyttjas i arbetet oavsett om det är en företagsägd eller privatägd enhet. Detta görs från en och samma plattform vilket innebär mer flexibilitet och snabbhet när du vill utveckla din IT-arbetsplats. Vi har stöd för alla moderna operativsystemsplattformar som används idag; Windows 7 till 10, OSX, iOS, Android och Windows Phone.

Kunderna får även tillgång till Axians prisbelönta självbetjäningsportal där de kan hämta nya applikationer och lägga supportärenden, säger Conny.

 

Vill du veta mer?
Kontakta Conny Axnér, 073 231 28 77.

 

Läs mer om Axians nya IT-arbetsplatstjänster här >>

 

Klicka på bilden för att ladda hem en folder om
vårt nya IT-arbetsplatserbjudande!
 Folder-IT-arbetsplats

 

17 februari bjöd IDG, världens och Sveriges största mediehus inom IT, in till sin årliga CIO Trend-konferens på temat ”Den digitala transformationen”. Här samlades cirka 100 representanter från Sveriges IT-beslutsfattare för en spännande dag med spaningar inom IT. Axians var talare under dagen och ställde även ut i utställningsytan där vi berättade mer om Axians Trusted Advisors som hjälper våra kunder i deras utmaningar från beslutsunderlag till CIO-stöd.

Axians talare om digitalisering

CIO Trend 2016 genomfördes på Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Dagen bjöd på spännande talare, framtidstänkare samt CIO:er som delade med sig av sina erfarenheter. Axians Anders Harling var en av talarna och berättade om den digitala revolutionen och gav en inblick i vilka möjligheter och konsekvenser som digitaliseringen för med sig samt hur beslutsfattare kan förhålla sig till den största förändringen på mycket länge.

Är du nyfiken på att höra mer om den digitala revolutionen och hur du kommer ut som vinnare så genomför Axians frukostseminariet ”CIO Kollen 2016” den 17 mars där Anders kommer att ha en session i ämnet. Läs mer här >>

 

Anders-på-scen

 

Axians Anders Harling talar om den digitala revolutionen på CIO Trend 2016.

 

Onsdag 17 februari bjuder IDG, världens och Sveriges största mediehus inom IT, in till sin årliga CIO Trend-konferens. Här samlas Sveriges CIO-kår för en spännande dag med spaningar inom IT. Temat för dagen är ”Den digitala transformationen”. Axians är talare under dagen och ställer även ut i utställningsytan. Träffa oss här!

Axians talare under dagen

Dagen bjuder på spännande talare, framtidstänkare, start-ups samt CIO:er som delar med sig av sina erfarenheter. Axians Anders Harling är en av talarna som kommer att prata om den digitala revolutionen och ge en större inblick i vilka möjligheter och konsekvenser som digitaliseringen för med sig samt hur beslutsfattare kan förhålla sig till den största förändringen på mycket länge.

Under eventet presenteras även resultatet av IDG:s omfattande studie CIO Lägesrapport 2016 som sammanfattar CIO:s utmaningar och prioriteringar.

Läs mer om eventet på IDG här >>

 

Den senaste tiden har det skett en kraftig ökning av så kallad Ransomware. Denna skadliga kod drabbar verksamheter hårt med dataförlust, nertid och stora kostnader som följd.

Ransomware är en skadlig kod som krypterar filer. Ofta sker detta på alla enheter som en infekterad dator som en användare har tillgång till, såväl lokala diskar som nätverksenheter. Konsekvensen kan bli mycket stor. Förövarna begär sedan en lösensumma för att dekryptera filerna.

Den skadliga koden sprids på en mängd olika sätt. Man har ett bra grundskydd om man har ett uppdaterat antivirusprogram och patchade klienter samt servrar men det sprids väldigt ofta via e-post. Vid användares klick i mail eller på webbsidor hjälper det inte alltid med dessa åtgärder då gäller det att det finns en bra backup.

Just nu sprids den skadliga koden exempelvis via mail från kända företag. Vid klick på någon av länkarna sprids viruset till hårddisken och vidare till uppkopplade nätverksenheter. Om man inser att man råkat klicka på en sådan länk ska man snabbt dra ut nätverkssladd, stänga av wifi (för att minimera skadan) och sedan ringa sin IT-helpdesk/servicedesk.

 

Backup för att få tillbaka drabbade filer

Som regel läser man tillbaka den senaste backupen för att få tillbaka de drabbade filerna. I bästa fall finns en backup så att man endast förlorar de senaste timmarnas arbete/förändringar. Att betala lösensumma för att få tillbaka filerna är ingen garanti att man faktiskt kan dekryptera dem har det visat sig.

Har du frågor kring Ransomware kontakta info@axians.se så ser vi till att du kommer i kontakt med våra experter för mer information.