Nyhet

21 september är det dags för Cisco Connect i Stockholm. Axians Rok Podgrajsek, Lead Network Architect, är en utav talarna under dagen och kommer att ge en djupare insikt i Cisco ACI/UCS och hur det gynnat Axians drift och i sin tur våra kundleveranser. Här berättar Rok kort om Axians dragning och hans egna förväntningar:

 

Vad är dina förväntningar på dagen?

– Mina förväntningar på Cisco Connect är självklart att få träffa Axians egna kunder och få höra deras åsikter om Cisco ACI. Jag ser även fram emot att träffa och prata med andra som är intresserade av Cisco ACI och UCS samt att generellt få berätta mer om plattformen och hur det kan vara fördelaktigt för deras verksamhet.

Berätta kort vad du kommer prata om under Axians dragning.

– Implementeringen av Cisco ACI och UCS har verkligen gynnat oss på Axians. Det har gjort oss mer morderna i vår drift och effektiviserat vårt arbete. Det är ett bra verktyg som effektiviserat vårt arbete.

Vad är fördelarna med denna nya infrastruktur?

– Det är en framtidssäker infrastruktur som är driftsäker och som ger en bra integration mellan lösningar. Hela processen effektiviseras då vi kan kapa många ”mellanhänder”.

Och hur är detta fördelaktigt för Axians kunder?

– Kundleveranserna blir mer effektiva vid beställning av ny kapacitet eller förändringar. Det innebär även en förbättrad leveranssäkerhet vilket i sin tur resulterar i färre timmar på förändring och incidenter. Axians kunder får även tillgång till funktioner som kan förväntas utav en modern IT-leverans, speciellt inom de privata och publika molnet.

 

Läs även: Axians talar på Cisco Connect

 

Den 21 september på Nackamässan i Stockholm går Cisco Connect av stapeln. En dag som samlar cirka 700 av IT-Sveriges IT-, drifts och verksamhetschefer. Axians som 2014, som första företag i Europa, byggde ett nytt datacenter baserat på Cisco UCS (Unified Computing System) och ACI (Application Centric Infrastructure) kommer under dagen berätta om vår resa för att bygga en IT-infrastruktur i absoluta framkant för att stödja våra kunder i deras digitaliseringsresa.

Tema för dagen: Säker digitalisering

Samhällets snabba digitalisering och den enorma tillväxten av ”Sakernas internet” ställer extrema krav på IT-säkerhet. Tema för årets Cisco Connect är därför ”Säker digitalisering”. Under dagen kommer deltagarna under Ciscodagen att få fördjupa sig inom affärsstrategi och teknik, nätverka med branschkollegor, träffa Ciscos experter och partners samt ta del av Ciscos egen säkerhetsstrategi.

Axians kommer att vara på plats med en monter i utställningsdelen samt tala under en session.

Rok Podgrajsek

Rok Podgrajsek på bilden är talare från Axians på  Cisco Connect

Om Axians session på Cisco Connect

I digitaliseringens tjänst:
Om att bygga en hybrid infrastrukturplattform i världsklass

I en all mer digital värld är en stabil, snabb och säker IT-infrastrukturplattform vital. Med mål att vara den ledande leverantören av hybrid IT i Norden byggde Axians 2014, och först ut i Europa, ett nytt datacenter baserat på Cisco ACI/UCS. Resultatet blev en IT-infrastruktur i absoluta framkant med fokus på säkerhet, automation och hybrid IT-drift. Ta del av Axians resa där de delar med sig av utmaningar, värdefulla erfarenheter och de fördelar den nya infrastrukturen erbjuder Axians kunder i deras digitaliseringsresa.

Talare är: Rok Podgrajsek, Lead Network Architect Axians med introduktion av Stefan Kulhanek, Deputy Director Axians

 


Läs även: Axians erhåller Cisco Powered-certifiering tillika kvalitetsstämpel för molntjänster i framkant 

 

Cisco Powered_Axians

Den 20 september äger den årliga konferensen Radar Sourcing rum för att ge svar på de mest centrala frågorna kring moln- och outsourcingtjänster. Självklart är Axians på plats!

Radar Sourcing är en halvdagskonferens som vänder sig till CIO:er, IT-chefer, Inköpschefer och beslutsfattare från verksamheten med intresse av optimala lösningar för sin IT verksamhet.

Axians är utställare och är även talare under eftermiddagen. Axians Ola Skoog, Affärsutvecklingsansvarig för Public Cloud på Axians, kommer att dela med sig utav Axians resa från att erbjuda tjänster i egna datahallar till att erbjuda tjänster byggda på renodlade molnlösningar. Axians belyser frågor inom vårt egna förändringsarbete, do’s and dont’s innan du lägger tjänster i molnet och hur du genom smarta lösningar få en säker och flexibel molnbaserad IT-drift.

Ola-Skoog_Axians Konferensen startar kl 13:00 och därefter bjuds det på en fullspäckad eftermiddag inom molnets- och outsourcingtjänsternas tecken. Axians Ola Skoog kliver upp på scen kl. 15:30 för att ge oss en inblick i Hybrid IT drift i praktiken.

 

 

microsoft-azure


Ta del av Axians Kunskapshub:

Detta seminarium har redan varit

Planerar ni att lägga tjänster i molnet men vill veta mer om de legala aspekterna och vad man bör tänka på innan den nya dataskyddsförordningen träder i kraft? Funderar ni över de nya möjligheterna i Azure idag och vad Microsoft planerar framåt? Vill du veta hur ni genom smarta lösningar kan få en säker och flexibel molnbaserad IT-drift? Då är denna frukost för dig!

Välkommen till en informativ frukost där du får möta experterna inom juridiken, Azure samt IT-drift i molnet som guidar dig igenom molnresan. Ta del av de legala aspekterna samt konkreta tips vad man behöver tänka på när man tar steget mot en moln- eller hybrid IT-lösning. Vad är framgångsfaktorerna och vilka är fallgroparna? Vi löser frågetecknen, diskuterar lösningar och ger värdefulla tips och råd.

Frukostseminariet riktar sig främst till IT-beslutsfattare inom både privat och offentlig sektor. Men även till dem som vill ha mer koll på juridiken i molnet, nyheter och möjligheter i Azure samt få tips och råd kring drift av moln-och hybrida IT-lösningar!

 

Lindahl Microsoft Axians

 

Talare:

  • Viktoria Wastenson, jurist, Advokatfirman Lindahl (i Stockholm)
  • Lars Arrhed, jurist, Advokatfirman Lindahl (i Göteborg)
  • Maria Nilsson Karnell, jurist, Advokatfirman Lindahl (i Malmö)
  • Roger Morell, Partner Technology Strategist på Microsoft
  • Ola Skoog, Affärsutvecklingsansvarig för Public Cloud på Axians

 

Datum, plats & anmälan:

Malmö

Datum & Tid: 22 september kl. 8:45-10:15 (frukost från kl. 8:15)
Plats: Börshuset, Skeppsbron 2 i Malmö

Anmälan till seminariet i Malmö 22 september 


Göteborg

Datum & Tid: 27 september kl. 8:45-10:15
Plats: Axians lokaler, Johan på Gårdas Gata 5A i Göteborg

Anmälan till seminariet i Göteborg 27 september 


Stockholm

Datum & Tid: 28 september kl. 8:30 – 10.00
Plats: Axians lokaler, Råsundavägen 4, Solna/Haga
Kontoret ligger precis vid E4, infart Solna Port vid Haga. Parkering precis utanför och i huset.

Anmälan till seminariet i Stockholm 28 september

 


Cisco Powered_Axians    logo_customer_value_2016_600

Axians NOC (Network Operations Center) och Servicedesk övervakar och arbetar för att våra kunders IT ska fungera 365 dagar om året, dygnet runt.

Axians arbete med IT-övervakning och säkerhet startade tidigt. Redan 2003 påbörjades ett strukturerat arbete med att hitta sätt och metoder för att förebygga kris och allvarliga störningar.

Axians NOC övervakar och arbetar aktivt i förebyggande syfte för att förhindra störningar i våra kunders affärskritiska system. Vid driftstörningar arbetar NOC med genomarbetade processer och rutiner för att snabbt och säkert åtgärda problemet. NOC består av ett tiotal tekniker och en teamleader som åtgärdar och eskalerar incidenter och genomför changes utanför ordinarie arbetstider. En snittmånad kommer det in cirka 1500 ärenden. Patrik Lagerträd som är NOC-tekniker berättar mer.

 

Patrik_Lagertrad
Patrik Lagerträd; Tekniker NOC

 

Vad innebär din roll som tekniker på Axians NOC?
– Mitt jobb är att övervaka och hantera incidenter som uppkommer i kundmiljöer samt i vår egen infrastruktur. Min grupp är aktiv dygnets alla timmar, alla dagar på året. Vi är de första IT-chefer och IT-administratörer kommer i kontakt med när de upplever en störning av något slag.

 Vid driftstörningar arbetar NOC med genomarbetade processer och rutiner för att snabbt och säkert åtgärda problemet.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?
– Ingen dag är den andra lik. Vi fungerar i stort som brandmän, vi släcker bränder… Ibland påbörjar jag en felsökning som följd av ett samtal från en kund som upplever problem med antingen en server eller en applikation. Jag försöker då bilda mig en uppfattning om vad som kan vara orsaken till driftstörningen, ser jag några relaterade larm utgår jag från dessa. Ofta famlar man i mörker och får utgå ifrån den information man insamlat från kund. I andra fall tar jag emot ett larm i vår övervakning och hanterar dessa enligt den dokumentation vi har.

Vad är roligast med ditt jobb?
– Det är ett väldigt brett arbete, vi arbetar i många olika miljöer, med massor av olika applikationer och det är såklart spännande och utvecklande. Jag gillar den direkta kontakten som vi har med våra kunder. Men en sak som verkligen står ut är att NOC styr skeppet Axians efter kontorstid, när alla andra sover eller firar högtider, då är vi ansvariga för att apparaten snurrar på. Det är ett stort ansvar, det gillar jag!

Varför är NOC:en så viktig för våra kunder?
– Vi är här och ser till att maskineriet snurrar på dag som natt. Skulle vi inte sitta här och övervaka infrastruktur och starta upp kritiska tjänster, rensa skenande disklarm m.m kan de eventuella nedtider som detta medför, potentiellt bli mycket kostsamt.

Vilka egenskaper har du mest nytta av i ditt arbete?
– Jag är en väldigt social person och gillar att möta människor, mycket går att lösa genom att tala med kunder och bolla med mina kollegor, att tillsammans bilda en uppfattning kring vad som är fel och hur vi mest effektivt löser det.

Men en sak som verkligen står ut är att NOC styr skeppet Axians efter kontorstid, när alla andra sover eller firar högtider, då är vi ansvariga för att apparaten snurrar på. Det är ett stort ansvar, det gillar jag!

Vilken är den största utmaningen?
– Ibland får vi in en felbeskrivning per telefon eller mail, något har slutat fungera för kund och jag ser inga indikationer i vår övervakning på vad som kan orsaka detta.

Jag tycker vi på NOC är duktiga på att hitta samband till varför saker inte fungerar som de ska, även de gånger vi famlar i mörker. (De gånger då vi inte har några direkta larm att gå på). Detta är något man bygger upp över tid och samarbetet med kollegor är viktigt.

 

 

Axians är ledande på att skapa kundnöjdhet i Sverige!

Axians är ledande på att skapa operativa, taktiska och strategiska värden hos sina kunder
under 2016 enligt Radars stora leverantörskvalitetsgranskning. 

Radar genomför årligen sedan 2011 en större undersökning runt kundupplevda värden och kvalitet. Årets undersökning engagerade cirka 1 000 svenska verksamheter i att bedöma sina IT-leverantörer i vad som är Sveriges största kvantitativa undersökning hos IT-beslutsfattare runt levererad kundnöjdhet.

̶  Det är superkul att vi tar en mycket hög position inom området användarnära IT-tjänster! Området är verksamhetskritiskt och hårt konkurrensutsatt, men vi har varit beslutsamma i vår satsning att i första hand nyttja molntjänster och därtill tillhandahålla ett modulärt tjänsteutbud. Det är bland annat det som nu differentierar oss på marknaden. Vi har arbetat hårt med att modernisera och utveckla vårt erbjudande inom framförallt IT-arbetsplatstjänster det senaste året. Vi tycker naturligtvis själva att vi har ett erbjudande i världsklass men det viktigaste är ju såklart vad kunderna tycker och den här utmärkelsen är ett tydligt kvitto på att kunderna är helnöjda med Axians tjänster!, säger Conny Axnér, Business Development Manager på Axians.

Resultat inom kategorin ”Användarnära IT”

Leverantörskvalitet-Användarnära-IT-tjänster


UTDRAG UR PRESSMEDDELANDE FRÅN RADAR ECOSYSTEM :

Leverantörskvalitet 2016: IT-leverantörernas kundnöjdhet ökar

2016-06-16

Radars rapport Leverantörskvalitet 2016, som bygger på Nordens största kundnöjdhetsundersökning inom IT, visar att svenska IT-leverantörers genomsnittliga kundnöjdhet ökar något jämfört med föregående år, samtidigt som skillnaderna mellan IT-tjänstemarknadens olika segment är relativt stora.

Den upplevda kompetensen hos leverantörerna tillsammans deras förmåga att skapa och upprätthålla goda kundrelationer är de bedömningspunkter där den genomsnittliga kundnöjdheten är högst. Dessa områden har också en positiv utveckling jämfört med föregående år. Lägst är kundnöjdheten avseende prisvärdhet och projekteffekt.

Den tydligaste förändringen jämfört med föregående år är att skillnaderna mellan de leverantörer som har högst kundnöjdhet och genomsnittet minskar. Det gäller framför allt området infrastruktur- och drift, där rapporten konstaterar att ökad standardisering och användning av molntjänster har förändrat förutsättningarna att konkurrera.

– Det är glädjande den fleråriga trenden med sjunkande kundnöjdhet nu har stannat av och att den upplevda leverantörskvaliteten ser ut att stabiliseras på en godtagbar nivå. Samtidigt är det oroande att upplevd prisvärdhet och projekteffekt är de områden där kundnöjdheten är lägst. IT-tjänstemarknaden är under kraftig förändring och det är avgörande för svenska verksamheter att IT-leverantörerna kan hitta sina nya roller och tillsammans med kunderna uppnå de verksamhetseffekter IT har potential att skapa. Det säger Hans Werner, CEO på Radar, i en kommentar till rapporten.

 


 

IT24 Läs även nyhet på IT24

Tjänsten Axians Managed Azure är till för dig som vill komma åt molnets skalbarhet och flexibilitet men som också vill kunna ta kontroll över dina molnresurser. Ola Skoog, Business Development Manager på Axians, berättar mer i en intervju.

Vad är företags utmaningar idag kring drift i Azure?

– Molnet som koncept såldes in med ett par olika löften; löften om skalbarhet, snabbhet och om ett självbetjäningstänk, att man skulle kunna göra saker själv, snabbt och med oändliga resurser. Utmaningen för våra kunder har varit att få molnets alla fördelar men samtidigt behålla kontrollen. Med Axians Managed Azure-erbjudande vill vi ge dom den kontrollen utan att beröva dom snabbhet och flexibiliteten.

Kundnyttan blir att kunden får det bästa av två världar. Flexibilitet och snabbhet när det är viktigast och kontroll och struktur där det finns ett sånt behov.

Hur löser Axians tjänst dessa utmaningar?

– Kontrollen får man genom att låta oss övervaka, dokumentera, hantera och rapportera dom delar av kundernas molnplattform som är affärskritisk och i produktion.

Flexibilitet och snabbhet för t.ex. utvecklingsmiljöer och testmiljöer får kunden genom att vi låter dom göra precis vad dom vill. Dom kan skapa nya servrar, nya konton, nya tjänster, vi låser ingen ute. När kunden är i mål och känner att dom vill lämna över det till någon annan så står vi redo att koppla in våra tjänster och rutiner. Kunden eller kundens andra leverantörer får frihet att bygga och testa och dom får tillgång till en kompetent och trygg partner att lämna över till när det känns rätt.

Vi har behövt skruva lite på baksidan av våra tjänster för att bli både snabbare och bättre. Det handlar om nya sätt att övervaka och larma, det handlar om att bättre nyttja redan existerande tjänster i Azure istället för att förlita oss på det som står i våra egna datahallar och det handlar om att rapportera och informera kunden på lite nya sätt.

Kundnyttan blir att kunden får det bästa av två världar. Flexibilitet och snabbhet när det är viktigast och kontroll och struktur där det finns ett sånt behov.

Hur har Axians jobbat fram det här erbjudandet?

– Drivkraften i allt vi gjort är frågor, funderingar och önskemål från redan existerande kunder. Målet har varit att kunna säga ”Ja!” till allt dom efterlyst. Och jag tycker vi har lyckats mycket väl! Vi har även tittat på internationella företag i framkant för att se vad dom erbjuder inom det här området och vi har förstås tankat våra interna Azure-stjärnor på smarta idéer.

För vilka företag passar Axians Managed Azure?

–Alla företag som väljer Azure som driftsplattform. Inga undantag. Om kunden är på väg till Azure eller redan kör grejer i Azure så är våra tjänster relevanta.

 

Här kan du läsa mer om Managed Azure >>

 

Ola-Skoog_Axians Ola Skoog är affärsutvecklare på Axians. Han jobbar mycket med att ta fram nya spännande tjänster baserade på Azure. Han har även varit med och tagit fram tjänster såsom Application Performance, Applications Control respektive Applications Operation. Ola kommer närmast från Microsoft där han under tre år jobbade som Teknisk Evangelist med fokus på Azure och IaaS. Application Services.

Våra medarbetare är extremt viktiga för oss på Axians! Vi har därför bett några av dom att dela med sig av det bästa med deras arbete och livet på Axians:

Charlotte, avdelningschef för avdelningen Cloud Services:

Beskriv din roll här på Axians!
– Jag arbetar som affärsområdeschef för Cloud Services. Vi är cirka 90 medarbetareoch har ansvar för drift och förvaltning av Axians kapacitets-, infrastruktur-, server & databastjänster. Vi jobbar med hela kedjan från utveckling och pre-sales till implementering och av våra tjänster.

Enligt dig, vad är det bästa med att arbeta på Axians?
-Att det händer så mycket här! Det uppskattar jag. Den positiva stämningen och alla härliga medarbetare är ett stort plus och gör det kul att gå till jobbet. Det är lätt att lära känna nya människor! Sen trivs man väldigt bra i våra fina lokaler här på kontoret i Haga.

Vad tror du krävs för att vara en bra chef?
– Jag tror det är viktigt att vara synlig och närvarande men samtidigt tydlig. Det är ett fantastiskt förtroende och det är riktigt kul att arbeta med sånt härligt gäng!


Joakim, tekniker från Malmö:

Vad är din roll på Axians och vad är det bästa med den?
– Jag jobbar som tekniker i Windows-/servergrupperingen just nu. Det bästa med rollen är att man har ett väldigt omväxlande arbete vilket resulterar i att man ständigt måste lära sig nya saker och utvecklas. En annan sak är alla grymma och hjälpsamma kollegor som gör det lätt att komma in i nya grupperingar och ta sig an nya arbetsuppgifter.

Hur länge har du arbetat på Axians, har du något roligt minne du vill dela med dig av?
-Jag har varit på Axians i cirka 1,5 år så det finns en del roliga minnen att välja mellan. Men jag måste nog säga de Directions jag varit på, riktigt kul att träffa alla Göteborgs och Stockholmskollegor.

Ni har ju lyxen att ha kontor inuti Swedbank Stadion, kan du berätta lite om det?
-Som fotbollstokig och MFF:are är det såklart lite extra spännande att sitta på Swedbank Stadion, speciellt under de senaste åren när MFF har gått bra och varit i Champions League. Det är ett väldigt tryck runt fotbollen i Malmö och det märks väldigt mycket runt stadion, speciellt när Zlatan kom ”hem” med sitt PSG.


Ola, affärsutvecklare:

Hur ser en typisk dag ut för dig på Axians?  
– Mina dagar innehåller ofta en hel del möten, workshops och diskussioner med antingen kunder, våra duktiga tekniker och utvecklare eller vår säljorganisation. Som affärsutvecklare går mitt jobb ut på att föra ihop alla dom världarna och försöka skapa smarta lösningar som löser faktiska problem.

Vad anser du är det bästa med din roll?
– Det bästa är att jag får vara en spindel i nätet och att jag får använda ny och spännande teknik för att göra vardagen lite bättre för våra kunder och även i slutändan för deras kunder eller användare. Älskar att diskutera vilka nya möjligheter som öppnar upp sig med hjälp av ny och smart teknik!

För ett par dagar sedan besökte du en partnerkonferens, berätta mer!
– En partnerkonferens i Portugal för Dynatrace-partners. Dynatrace är den produkten vi använder oss av i Axians Performance-tjänst där vi hjälper våra kunder med att optimera deras applikationer. Det är kul, men det regnar!

 

Vill du bli en del av oss på Axians? Klicka in på vår karriärssida!

Axians har ansvarat för Fastighetsägarna Service Stockholm AB:s IT-drift och verksamhetskritiska applikationer sedan 2009. Nu förlänger Fastighetsägarna samarbetet med Axians ytterligare tre år och satsar på molnet och mobilitet.

Fastighetsägarna Service Stockholm AB är en ledande leverantör av förvaltningstjänster till bostadsrättsföreningar och fastighetsägare i Stockholms län. Avtalet omfattar allt från serverdrift, övervakning, applikationsförvaltning samt användarsupport för Fastighetsägarnas 150 anställda. Axians ansvarar även för livscykelhanteringen av Fastighetsägarnas klienter. I och med det nya avtalet går Fastighetsägarna mot till en mer hybrid IT-leverans med Axians tjänster baserat på Microsoft Azure.

̶ IT är mycket intensivt och affärskritiskt för oss och måste fungera dygnet runt för att serva alla våra anställda som jobbar på fältet samt våra kunder som ofta jobbar utanför kontorstid med våra webbtjänster inom ekonomi, juridik och teknik med flera. Vi har genom Axians en säker och stabil IT-drift som jag är mycket nöjd med! Vidare är Axians lyhörda, förstår våra utmaningar och gör det där extra för oss som kund vilket gör att vi i Axians har en proaktiv IT-partner som utvecklar och framtidssäkrar vår IT, säger Maziar Ahmadi, CIO på Fastighetsägarna Service Stockholm AB.

̶ Vi är mycket stolta över det fortsatta förtroende som Axians får från Fastighetsägarna. Vi ser fram emot att fortsätta vårt nära samarbete där vi utöver att leverera stabil och säker hybrid IT-drift 24/7 även stöttar Fastighetsägarna i deras affär samt digitaliseringsresa genom ökade mobilitets- och molntjänster, säger Martin Stenström, VD Axians IT.

För mer information kontakta:

Ragnhild Franson Blom, Marketing Manager Axians
ragnhild.fransonblom@axians.se | 073 – 231 23 83

Maziar Ahmadi, CIO Fastighetsägarna Service Stockholm AB
maziar.ahmadi@fastighetsagarna.se | 070 – 357 77 32

Den 21 april träffades cirka 200 IT-beslutsfattare för att diskutera molnets utmaningar och möjligheter under IDG:s konferens Cloud Confessions i Stockholm. Axians var en av utställarna på plats där vi berättade om hur vi hjälper företag i deras molnutmaningar för att hitta den bästa lösningen för dem och deras behov.

IDG är världens och Sveriges största mediehus inom IT. Den 21 april bjöd IDG in Sveriges IT-beslutsfattare för att dela erfarenheter om molnet. Dagen dedikerades till att prata om molnet som hävstång för affären och transformativ kraft på digitaliseringsresan med exempel från verkligheten. Frågor kring säkerhet och juridik benades även ut.

Axians var på plats med monter och representanter under konferensen. I vår utställning berättade vi mer om vårt molnerbjudande, demonstrerade självprovisionering av servrar i Azure samt berättar mer om hur våra Trusted Advisors hjälper företag i deras moln- och digitaliseringsresa. Ett exempel på detta är till exempel vårt samarbete med hotellkedjan Scandic som i april 2016 lanserade sin webbplats i Azure där Axians varit med och hjälpt Scandic från rådgivning (trusted advisory) till implementering och drift.

>>Läs mer om vår resa med Scandic här.

 

Bilder från dagen:

 

Cloud-Confessions-Axians_4

Cloud-Confessions-Axians_1