Nyhet

Ett WiFi starkt nog för att arrangera videokonferenser och samtidigt streama Netflix i ett hotell med inbyggd signalstörning. Det var utmaningen som Axians bjöds på när Livgrenadjärmässen Hotell i Linköping hörde av sig och bad om en nätverkslösning.

En meter tjocka betongväggar separerar rummen på Livgrenadjärmässen. Det är Sveriges enda officersmäss som har ett hotell.

Så vitt jag vet är det den enda mäss som överhuvudtaget är i kommersiellt bruk. Så det gör det till en väldigt unik plats”, säger Anna Wallentinson, vd på Livgrenadjärmässen.

Hotellet består av femton rum, varav alla har militärhistoriska namn som Regementsexpeditionen och Sveaartilleristen, och hela byggnaden ligger i en gammal officersmäss på ett före detta Kasernområde i Linköping.

Mässen hade en gång i tiden en viktig betydelse för ett av världens äldsta regemente, och just Livgrenadjärsmässen är det enda som finns bevarat från regementstiden. Hotellet öppnades i maj i år och var en del av utökningen av den befintliga konferens- och festvåningen som varit i bruk sedan 2002.

 

Ett fungerande wifi, lättare sagt än gjort

Vi har allt från par som kommer hit på en romantisk weekend, studentfester och konferensdeltagare från hela landet. Är man här i jobb och ska ha konferenssamtal eller om man är på semester och bara vill streama Netflix så är det förstår av yttersta vikt att vi har ett trådlöst nätverk som verkligen fungerar”, säger Anna.

Men det var lättare sagt än gjort. De femton hotellrummen, såväl som resten av anläggningen, är nämligen separerade av metertjocka betongväggar.

När vi installerade ett trådlöst nätverk på konferensanläggningen för några år sedan så kostade installationen flera hundratusen. Det är en väldigt komplicerad miljö och eftersom vi är ett litet hotell har vi inte råd att lägga enorma summor, tid och kraft på sådant”, säger Anna.

Anna kontaktade Axians för att undersöka om det inte gick att installera ett mer kostnadseffektivt nätverk. Martin Persson, konsultchef på Axians, var ansvarig för installationen på plats.

 

Vi pratar om metertjocka betongväggar och där kom det inte in någon signal frivilligt. I ett av rummen var det dessutom en inbyggd signalstörning”, säger Martin.

 

När Axians satte igång så upptäckte de att det satt något i en av väggarna som störde nätverkssignalen. Det tog ett tag innan de kunde lista ut vad det var. Men sen så insåg jag, att dagofficeren bodde i det rummet på den tiden då det var ett regemente, och där fick inga signaler komma in, och det visste jag inte!”, säger Anna.

I vanliga fall använder Axians ett datorprogram som simulerar var nätverkets anslutningspunkt bör placeras för att ha maximal effekt. Det gjorde man även denna gång, men datorprogrammet kunde inte förutse den signalstörning som var installerad i väggarna.

I programmet kan man välja om det är gipsvägg, tegelvägg, betongvägg eller något annat. Men det går inte att märka av signalstörningar. Så utfallet i verkligheten blev något helt annat än under simuleringen. Det upptäckte vi på plats när vi gjorde en så kallad ’AP on a stick survey’, för att kunna optimera var man ska montera accesspunkterna”, säger Martin.

Lösningen blev att installera en extra anslutningspunkt för nätverket utanför det före detta officersrummet, för att få bättre räckvidd på signalen.

 

Utmaning utöver det vanliga

Det jag gillar med Axians är att de inte bara erbjöd en lösning som fungerar idag, utan också en framtidsvision för hur vi ska kunna ha ett fungerade starkt nätverk de kommande tio åren. De kom hit med många egna initiativ, som jag som beställare uppskattar. De tyckte att det var roligt att ta sig an det här, och i slutändan löste de problemet och idag har vi ett starkt nätverk som fungerar”, säger Anna.

Det här var en utmaning utöver det vanliga. Man vill alltid ordna en bra helhetslösning och göra ett kostnadseffektivt jobb för kunden men man kan aldrig veta exakt hur utmaningen kommer se ut förrän man är där på plats och ska installera något. Därför gäller det att man alltid är nyfiken och kreativ i vårt jobb”, säger Martin.

För Anna är nästa steg att expandera verksamheten, med fler rum till hotellet.

Min dröm är att bygga ut hela hotellet, om vi får bygglovet som vi hoppas på. Men då blir det lite tunnare väggar”, säger hon.

”Digitaliseringen är kärnan i vår verksamhet då vi inte har några fysiska kontor. Vi behöver hela tiden ligga i framkant när det gäller IT. Jag tycker att samarbetet med Axians fungerar väldigt bra. Vi får tjänster till hög kvalitét, till bra pris och med innovation i vardagen.”
Jan Stenkvist, Senior Vendor Manager, SBAB

Ta del av hur vi på Axians hjälper SBAB i deras digitala transformation:

 


Läs mer om våra tjänster här!

Läs mer: SBAB förlänger outsourcingavtalet och etablerar ny framtidsanpassad bankplattform med Axians

Med fokus på ökad innovationskraft, förbättrade kundupplevelser och digital omställning har FOREX Bank valt Axians som långsiktig partner för bankens förflyttning mot molnet. Axians åtagande innefattar operativ drift, säkerhet och en förbättrad IT- arbetsplatsupplevelse för FOREX Banks personal.

FOREX Bank startades 1965 av resebyråmannen Rolf Friberg i samband med att han tog över valutakontoret från SJ på Centralstationen i Stockholm. Nordens marknadsledare på resevaluta erbjuder sedan 2003 också enkla och lättillgängliga banktjänster som inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt bank- betal- och kreditkort. Idag har man 107 bankbutiker i Sverige, Danmark, Finland och Norge.

En av förklaringarna till FOREX Banks tillväxt handlar om ett ständigt fokus på goda kundupplevelser. Idag ställer kunderna större krav på både snabbhet och agilitet än tidigare, FOREX Bank måste därför ha en IT-plattform som snabbt klarar av att få ut nya produkter och tjänster på marknaden. Det är också här molnet kommer in; genom att ta hjälp av Axians och flytta IT-infrastrukturen till Microsoft Azure kommer FOREX Bank att kunna öka sin innovationstakt och time-to-market för nya tjänster.

–       Bankmarknaden är i snabb förändring och vi måste ständigt arbeta med utveckling för att fortsätta vara relevanta för våra kunder. Genom partnerskapet med Axians tillförs gedigen kompetens om molnbaserad infrastruktur, drift och säkerhet för molnet samt de olika regulatoriska krav som idag styr vår bransch, säger Pasi Söderberg, CIO på FOREX Bank.

Åtagandet omfattar ett större transitionsprojekt till Microsofts Azure. Axians kommer även att ansvara för implementationen av en förbättrad IT-arbetsplats genom införandet av Microsoft Intune och Office 365 med tillhörande tjänster.

–       Vi ser fram emot att kunna effektivisera våra arbetsplatser och samtidigt ge våra medarbetare en förbättrad användarupplevelse genom införandet av en modern IT-arbetsplatsmiljö baserad på Microsofts moln-plattform. Axians har bevisligen en lång erfarenhet av att både leda, implementera och drifta den här typen av klientmiljöer, fortsätter Pasi Söderberg.

Projektet att ta FOREX Banks miljö till Azure påbörjas inom kort och kommer vara starten på ett partnerskap med IT-transformation som ledord.

–       Vi är väldigt stolta över partnerskapet med FOREX Bank och ser fram emot en spännande resa tillsammans. Genom vår erfarenhet från våra olika kunder i bankvärlden har vi lärt oss hur IT kan understödja verksamheten på ett sätt som kan bidra med reellt värde för affärerna. För FOREX Bank var den stora frågan hur IT bättre kan understödja deras innovationstakt, säger Stefan Kulhanek, Vd på Axians AB.

För mer information, kontakta:
Anders Harling
, Kommunikationschef Axians, anders.harling@axians.com, 073 231 22 26
Pasi Söderberg, CIO FOREX Bank, pasi.soderberg@forex.se, 072 453 45 51

 

Axians ägare, Vinci Energies, har tecknat ett fyraårigt sport- och välgörenhetspartnerskap med Initiatives-Cœurs segelbåt.

Målet med detta projekt är att rädda barn födda med hjärtdefekter som inte kan opereras i sina hemländer. Segelbåtens deltagande i högprofilerade segeltävlingar och finansieringen från partners har lett till en stark medierapportering och därmed ökat allmänhetens kännedom om Mécénat Chirurgie Cardiaque* och dess verksamhet. Initiatives-Coeur har möjliggjort 127 barnoperationer under de senaste fem åren.
 
Vinci Energies partnerskap är utformat för att stödja projektet genom att öka båtens prestanda, uppmärksamma syftet med projektet och därmed rädda fler barns liv vilket vi på Axians självklart är väldigt stolta över.
 
*Mécénat Chirurgie Cardiaque erbjuder barn med hjärtfel i fattiga länder att få behandling i Frankrike, när vården saknas i hemlandet på grund av brist på tekniska eller ekonomiska resurser. Barnen bor hos volontärfamiljer och behandlas på 12 sjukhus i Frankrike. Välgörenhetsorganisationen har vårdat 3000 barn sedan starten 1996.

 

Läs även: Axians blir ny stolt IT-partner till SOS Barnbyar

Här delar en Axians-medarbetare med sig utav livet på Axians

Magnus Eklund

Hej Magnus! Berätta, hur länge har du arbetat på Axians?
– Sedan 2005

Vad är din roll på Axians?
– Jag har under tre års tid fokuserat helt på migreringar av identitet och e-post från lokala servrar till Exchange-Online. Ett par projekt har varit våra egna kunder men även några nya kunder som valt att flytta sin e-postlösning till Exchange-Online, Office 365 som det oftast kallas. Inget projekt är det andra likt, det finns många vägar till målet, vissa bättre än andra.

Vad är, enligt dig, det bästa med Axians som arbetsgivare?
Jag kan nämna många saker som är bra, men det bästa är att det finns så många olika kompetensområden som vi är duktiga på, jag blir fortfarande överraskad när kollegor har specialkompetens inom teknik, produkter eller lösningar som man aldrig hört talas om. Utöver vår egen kompetens (Axians Sverige) skapas intressanta synergier med de övriga bolagen i Vinci-koncernen. För min egen del har jag blivit tillfrågad att delta i två migreringsprojekt, ett i Frankrike och ett Spanien. Utöver detta brukar jag skryta om vårt nya kontor i Solna. Förutom våra egna lokaler finns en väldigt trevlig lunchrestaurang, ett grymt gym och en full-size inomhushall för alla möjliga och omöjliga aktiviteter såsom handboll, zumba och sumo-basket har jag hört.

Det bästa är att det finns så många olika kompetensområden som vi är duktiga på, jag blir fortfarande överraskad när kollegor har specialkompetens inom teknik, produkter eller lösningar som man aldrig hört talas om.

Vad anser du är de största kundutmaningarna idag?
– Tid. Ny teknik och lösningar väller in som en flodvåg, man vill vara med på tåget till ”det där nya”, men man hinner inte ens fram till perrongen. För det som ser så lätt och fräscht ut i en reklamkampanj från t.ex Microsoft tar tid att införa i en organisation. Man får inte underskatta tid för utbildning och informationskampanjer. För att nämna just Office 365 införandeprojekt är en gnutta nyfikenhet och en stor släng förändringsbenägenhet från användarna ett måste för att lyckas.


Är du nyfiken på Axians? Besök vår karriärssida!

Här delar en Axians-medarbetare med sig utav livet på Axians

Henrik Jutterström

Hej Henrik! Hur länge har du arbetat på Axians?
– Jag började jobba på Axians i Augusti 2014 efter att jag varit föräldraledig med vårat första barn.

Vad är din roll och hur ser en vanlig dag ut?
– Jag är anställd som Configuration Manager vilket betyder att jag förvaltar det stödsystem där vi har vårat CMDB. Ett CMDB kan enklast beskrivas som det system där ett företag samlar all sin information om sina tillgångar, tjänster och den konfiguration som finns på dessa.

Just nu håller vi på att förbereda en flytt av all logik och data från nuvarande leverantör in till ServiceNow som är vårat ITSM-verktyg. Det skall bli väldigt spännande när vi är live i ServiceNow som förövrigt är en otroligt spännande produkt att jobba i med massor av utvecklingsmöjligheter.

Vad är det bästa med ditt arbete?
– För ett par år sedan kom ett beslut om att Axians skulle byta sitt ITSM-system till ServiceNow och att vi skulle göra den implementationen själva. I samband med det var vi ett antal anställda som började utbilda oss i verktyget och certifiera oss inom produkten. Sedan dess har vi varit på flera väldigt intressanta föreläsningar om produkten och tanken är att vi skall flytta in ännu mer funktionalitet i ServiceNow.

Det jag upplever som bäst med just min roll är att jag tillsammans med mina kollegor som också jobbar i ServiceNow får vara med och bidra med ännu bättre affärsnytta. Jag gillar också känslan av ”frihet under ansvar” och att vi själva kan vara med och påverka det sätt vi jobbar på.

 


Är du nyfiken på Axians och vill bli en del av oss? Besök vår karriärssida!

Intresset var stort när Axians i samarbete med Fortinet bjöd in till en informativ IT-säkerhetsfrukost på Scandic Continental i Stockholm.

Den populära seminariemorgonen bjöd på omvärldsbevakning av aktuella säkerhetshot och vanliga brister hos företag. Men även information om nya teknologier samt Axians UTM-tjänster för att tackla sårbarheter och hot. UTM står för Unified Threat Management och konsoliderar flera säkerhets- och nätverksfunktioner för att få kontroll av interna faktorer samt minska riskerna ransomware, phishing och andra externa hot mot IT-säkerheten.

Talare under morgonen var Conny Axnér, Affärsutvecklingsansvarig på Axians och Andreas Gotthardsson, Systems Engineering Manager på Fortinet.

 

Vill du veta mer om Axians IT-säkerhetstjänster vänligen kontakta: info.axiansse@axians.com

 

Bilder från morgonen:




 

ServiceNow stora event Knowledge18 gick av stapeln 7-10 maj i Las Vegas. Under Knowlege får man lära, nätverka och inspireras av ServiceNows visionärer, kunder och partners. Här kan man ta del av trender och se hur ServiceNow kan hjälpa till att skapa fantastiska kund- och medarbetarupplevelser.

Axians ServiceNow-gäng var på plats och här kommer en sammanfattning av de tog med sig från dagarna.

 

IT Operations Management

En tydlig trend som presenterades under Partner-dagen är att ITOM växer i såväl omsättning som betydelse för ServiceNow, prognosen för 2018 pekar mot att ITOM kommer att stå för närmare 25% av nyförsäljningen! Håller den trenden i sig har vi på Axians satsat helt rätt som fokuserar på ITOM.

 

 

No code/Low code/Pro code

Det som verkligen stack ut under hela konferensen är ServiceNow’s satsningar på att förenkla utveckling av funktioner etc i hela plattformen. Det ska inte krävas utvecklare för att bygga dina egna lösningar i ServiceNow. Flow designer/Virtual Agent Designer/Mobile Studio, exemplen är många där förändring av plattformen sker via grafiska gränssnitt. Det krävs fortfarande kompetens inom scripting men behovet minskar…

Agent Workspace

Agent Workspace kommer att förändra sättet att arbeta i ServiceNow! Det nya gränssnittet för ‘fulfillers’ kommer att baseras på flikar där all nödvändig info om ett ärende visas på en egen flik. Det här kommer definitivt att minska behovet av att ha flera sessioner öppna i olika browsers/’private sessions’.

 

Pre-conference Training

Kurserna (Pre-conference Training) och labbarna håller hög klass, kurserna hålls av de vassaste experterna och produktägarna är på plats tillsammans med utvecklarna. Det borgar för att du får ut max av ditt deltagande!

CreatorCon

Ett besök i CreatorCon-området rekommenderas starkt! Möjligheten att diskutera med ServiceNow’s utvecklare är värd hur mycket som helst. Här går det att få svar på de flesta frågorna och tips om hur du ska lösa olika utmaningar i plattformen.

 

 

Fler ‘takeaways’

  • Passa på att nätverka med kunder, partners och ServiceNow’s personal
  • Discovery utvecklas med bättre stöd för inventering av MS-miljöer
  • Business Services utvecklas starkt som koncept i ServiceNow
  • Machine Learning sprider sig till stora delar av plattformen i London/Madrid
  • Performance Analytics kan ge väldigt bra beslutsunderlag

 

Fördelarna (och nackdelarna) med Microsoft Azure.

Stockholm/Solna | 31 maj

Välkommen till ett informativt lunchmöte hos Axians om Microsofts Azure Platform i en demo-rik session.

Vi bjuder på lunch från Restaurang P och går igenom fördelarna (och nackdelarna) med Azure som tjänsteplattform. Vi kommer inleda kort om affärsnyttan med molntjänster för att sedan fokusera resten av sessionen på live-demo. Under sessionen kommer vi visa hur en miljö sätts upp från grunden och hur du kopplar den till din befintliga miljö on-prem och vad du behöver tänka på i samband med det.

Ett axplock av vad vi kommer att prata om:

  • Sätta upp subscriptions och tenants
  • Skapa nätverk, gateway och VPN koppling on-prem
  • Sätta upp virtuella maskiner och hantering av PaaS tjänster
  • Olika sätt att distribuera sina resurser

– Portalen
– Powershell
– ARM templates

  • Backup/monitorering/recovery
  • Kostnader – migrering, förbrukning

 

Säkra din plats och anmäl dig nedan! Väl mött!

Andreas Bedeus | Manager Cloud & Applications & Thomas Lindahl | Cloud Architect

 

Praktisk information:

Datum & tid: 31 maj, kl. 11:45 – 13:00. Programmet startar klockan 12:00.
Plats: Axians, Råsundavägen 4 (Parkering finns i huset).
Hitta hit: Klicka här för karta

 


Anmäl dig här:

Frukostmöte tema IT-säkerhet 24 maj:

Om IT-säkerhetshot och tjänster för att skydda verksamheten och informationstillgångarna.

Sårbarheter, intrång och stöld av informationstillgångar kan ha katastrofala konsekvenser för företag. Det kan innebära stora kostnader och i värsta fall äventyra varumärket. Metoderna för intrång blir allt mer sofistikerade och svårupptäckta och skyddet av informationstillgångarna måste tas hand om dagligen.

24 maj bjuder Axians i samarbete med Fortinet in till en informativ morgon som ger dig en omvärldsbevakning av aktuella säkerhetshot och vanliga brister hos företag. Men även information om nya teknologier samt Axians UTM-tjänster för att tackla sårbarheter och hot. UTM står för Unified Threat Management och konsoliderar flera säkerhets- och nätverksfunktioner för att få kontroll av interna faktorer samt minska riskerna ransomware, phishing och andra externa hot mot IT-säkerheten.

Varmt välkommen till Axians frukostmöte 24 maj. Denna gång möts vi på hotell Scandic Continental i centrala Stockholm. Ta gärna med dig en gäst!

 

Datum: 24 maj
Tid: 8:30 – 10:00, frukost och mingel från kl. 8:00
Plats: Scandic Continental, Vasagatan 22 i Stockholm

 

           

 


Axians UTM-tjänster:

Läs mer om Axians UTM-tjänster >>