Axians-Tjanster

Leverans av ICT-tjänster med ansvar för hela livscykeln

Med ett stort antal konsulter, egna datacenters och världens största molnleverantörer i ryggen tillhandahåller Axians ett stort spann av ICT-lösningar som kan levereras på plats hos kunden eller som en tjänst med ansvar över hela livscykeln.

Axians Vara kunder

Outsourcing – vi får våra kunders IT att fungera.

24 timmar om dygnet, 365 dagar om året får vi våra kunders IT att fungera.

Axians-Telecom-Drift

Vi förbättrar kommunikationen!

Vi är specialiserade inom utvecklingen av telefoni och erbjuder olika lösningar till både fasta och mobila nät för såväl operatörer som leverantörer av utrustning samt kommuner.

Hem » Kunskapshub

Prestera på topp på jobbet – Sov!

Att en god natts sömn kan göra under är vi nog alla överens om. När vi sover återhämtar sig både din kropp och din hjärna. Kroppen varvar ner, och både puls och kroppstemperatur sjunker. Hjärnan bearbetar intryck och all ny kunskap du fått under dagen.

Sömn är också viktig för att minska negativa effekter av stress, och för att aktivera kroppens immunförsvar. Det är helt enkelt bra att sova!

Som vuxen varierar sömnbehovet ganska mycket men man brukar säga att man behöver mellan sex och nio timmars sömn per dygn. Att sova för lite kan resultera i att du fungerar sämre i vardagen. På jobbet kan du t ex få svårare att koncentrera dig på det där viktiga styrelsemötet, lättare att bli (onödigt) arg på kollegan som tjatar om tidsrapporten eller så kan du råka glömma ta med stickan med företagspresentationen till säljmötet.

Så hur gör man då för att få den bästa sömnen? Här listar vi fem tips som hjälper dig sova, och vakna bättre!

 

1. Varva ner inför natten

Undvik att stirra in i en skärm innan du ska sova. Svårt tips i tider när man ”bara” ska kolla mailen en sista gång kl 23.30, eller vill uppdatera sig om fasters kattungar på facebook kl 00.06. Att mobilen följer in i sovrummet och agerar både underhållning, nattsaga och väckarklocka är nog vanligt i alla hem. Försök införa mobilförbud i sovrummet. Skaffa en traditionell väckarklocka som skräller och väcker som på farfars tid, och läs en pappersbok på kvällen istället. Eller varför inte debriefa dagen med din sambo?

 

2. Se till att det är mörkt och svalt i sovrummet

Dra ner persienner och för gardiner. Till sommarmånaderna kanske en rullgardin, som mörklägger helt, är att föredra. Se till att ha det svalt så hjälper det till att signalera för kroppen att det är dags att sova. Om du vet med dig att du vaknar på natten för att dricka eller gå på toa, se till att ha en dimbar lampa som ger ett minimalt ljus men ändå tillräckligt så du slipper slå tårna i sängbenen.

 

3. Träna regelbundet

Regelbunden träning ökar förutsättningarna för en god natts sömn. Ju tidigare på dagen du tränar desto bättre, så inte kroppen är full av energi och lyckorus när det är dags att sova. Ibland kan man ju till och med bli trött bara av att tänka på träning, men det är inte riktigt samma sak …

 

4. Lägg dig samma tid varje dag

Behåll kroppens rytm genom att lägga dig och gå upp samma tider varje dag. Efter ett tag lär sig kroppen rytmen och hjälper dig både att somna och att känna dig piggare på morgonen. Visst kan det kännas onödigt att vakna ”för tidigt” på en helgdag, men tänk istället hur många fler timmar du får till att spöa din katt i schack den lördagen!

 

5. God morgon, god morgon, god morgon!

Att vara trött när du vaknar behöver inte betyda att du sovit dåligt, det kan också bero på var i sömncykeln du var när väckarklockan ringde. Hjälp kroppen att vakna genom att tända lampor och släpp in dagsljuset på en gång. Då vaknar kroppen lättare och du slipper köra den gamla hederliga iskalla duschen som ”kom-igångare”.

 

Sov gott!